View Single Post
Old 21-08-2016, 23:16   #39
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Jeg tok først ikke med i spørsmålet at eksempler er supert.

Jeg ser heller ikke for meg hvordan Flyviking utkonkurrerer WF på en tynn rute. Kan du forklare det konkret for meg, inkludert hva som er feil i det jeg skrev over om slik konkurranse mellom to der det var en aktør? Gjerne med nærliggende eksempel.
Der du tar feil er i din forståelse av konkurranse når man snakker om anbud i bransjer med store etableringsbarrierer. I forhold til dette med tynne ruter så er vel det du skriver i grove trekk riktig, når det kommer til en mulig utvikling. Som jeg skrev: "Men det er klart at det er en del ruter som ikke er bærekraftige med mer enn en aktør."

Det som vel ikke er opplagt er hvilken aktør som står igjen etter at man er "ferdigkonkurrert". Om en ny og en etablert aktør konkurrerer på en tynn rute så kan enten den nye eller den etablerte aktøren komme ut som vinner. Det er jo ikke slik at den etablerte aktøren kan bestemme seg for å ikke tape markedet. En årsak til fremveksten av LCC'er er jo at disse har kapret markedsandeler fra de etablerte, og så kan skje også i kortbanenettet (selv om potensialet kanskje er noe mindre). Hvorfor skjer det? Man leverer et produkt som kundene vil ha heller enn det de etablerte leverer, eller at man er mer effektiv (har lavere kostnader).

Last edited by TOS; 21-08-2016 at 23:18.
TOS is offline   Reply With Quote