View Single Post
Old 21-08-2016, 22:16   #32
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Offentlige anbud med en tilbyder vil også fungere da det er åpent innsyn for alle, og hvis noen ser det som "penger på gata" så vil de gjøre seg kvalifisert for å by.

Noen som har synspunkter på hvordan et nytt lite selskap kan tjene penger med dhc-8 i Norge, på ruter med fri konkurranse? Alle ruter som betjenes av denne størrelsen fly har så lite trafikk at det passer med ett selskap. Hva skjer på alle ruter i verden med lite trafikk og fri konkurranse hvis det kommer en ny aktør og dobbel kapasitet? Prisene faller kraftig, antall passasjerer øker total litt, og begge selskap får lav kabinfaktor og lave priser, til ett selskap har tapt nok og gir seg. Tar jeg feil? De siste eksemplene i Norge er vel DAT/WF og Norwegian/WF, alle tre tapte mye til det ble tilbake til normaltilstand med ett selskap. Et stort selskap kan jo ikke gi fra seg mange årtiers opparbeidet marked fordi det kommer en ny som vil fly der. Når WF fløy paralellt med Norwegian i over tre år(trf-bgo, trf-trd), trolig med veldig stygge tall, hvorfor skal de gi bort mardedet sitt til et lite selskap? Hvis du skal operere noen år med «halv inntekt» så utgjør det 10-talls mill pr fly pr år.

Last edited by Pilot1; 21-08-2016 at 22:20.
Pilot1 is offline   Reply With Quote