At det stilles mange strenge og detaljerte krav skal alle være glade for. Ingen er tjent med at en ikke kompetent aktør vinner med lavest anbud og ikke kan levere en god og sikker tjeneste. Å sirkle inn vinterstid til en kort bane på finnmarkskysten i dårlig vær er faktisk ikke for hvem som helst.
Ola Giæver har vel sagt at han ønsker konkurranse på like vilkår. Han kan jo starte med å kontakte NF, de kan sikkert tipse om noen punkter han bør ta med for å tiltrekke seg kompetente piloter på normale vilkår. Det i motsetning til å tilby arbeidsledige en kapteinsstilling de ville være mange år unna i alle sammenlignbare selskaper, og det på en skammelig lav betaling basert på flytimer, ingenting fast.
Etter fadesen der
DAT først ble tildelt en rekke ruter basert på lavest anbud, for deretter å bli underkjent på 6 minimumskrav (1 av 6 var veldig diskutert her) vil SD forhåpentligvis gjøre en grundigere sjekk før tildeling.
Selv om de har kjøpt opp en mann med to Navajo'er (!) kan jeg ikke fatte hvordan noen kan få et flyselskap på vingene så fort.