Quote:
Originally Posted by gustavf
Jeg fastslår at det for enkelte er viktigere å understreke hvor vanskelig eller uønsket ("min arbeidsplass er ombord") det er å bruke crewet som en ressurs for å håndtere en slik situasjon på bakken, mens det er noen som ser muligheter for å lære. Takk til SAS-Steward, og andre, som ser muligheter.
Om ikke crew er tilgjengelig, så kanskje man kan forsøke å oppnå kontakt med noen ID-pax eller reisevante passasjerer som kjenner selskapet, som kan videreformidle informasjon.
|
Jeg har jobbet sammen med Crew I mange situasjoner og er enig I at det er meget god hjelp, men samtidig skal vi ikke glemme at Arbeidsplassen er Ombord og at først når oppgavene ombord er ferdige kan man ta på seg andre oppgaver, det har ikke jeg opplevd som noe problem og så det sist som passasjer på Arlanda I April. Men en skal heller ikke ta for lett på at adgang kan være til hinder for at ideelle løsninger ikke lar seg gjennomføre, en skal huske på at dette skjedde på en flyplass hvor ingen av de
SAS ansatte hadde adgangskort, "CREW" på et ID Kort gir noen rettigheter, men langt I fra adgang til å åpne dører eller automatisk adgang til en sikret sone.
Vi så jo at Russiske myndigheter valgte å ikke følge de Internasjonale avtalene som gjelder I slike tilfeller, da er det kanskje en mulighet for at de samme myndighetene ikke var velvilligheten selv med å gi adgang til ukjent besetninger ?
Det å forlate en A340 som etter noen timers flight har masse verdier ombord er ikke bare "Å klikke" på Sentralåsen som på en Golf, det er rutiner for det også - spesiellt på en helt ukjent flyplass uten noen støtte fra kjente bakke personale.
Det er gode ideer som legges frem, mange av disse har vært I bruk I
SAS siden min var flyvertinne på 1960 tallet, min kone gjorde dette som Crew I Alaska på 90 tallet og jeg jobbet med
SAS Crew I slike situasjoner de 15 årene jeg jobbet I
SAS.