View Single Post
Old 17-07-2016, 16:26   #66
Sundet81
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS-fly (SK998) gjennomførte sikkerhetslanding etter trykkfall 14/7

Jeg håper SAS har indre rutiner og mekanismer for gjennomgang av denne type situasjoner i ettertid, hvor man vurderer hva som ble gjort, hvordan det fungerte og hva som kunne ha vært gjort annerledes, og at man i den forbindelse også henter inn eksterne synspunkter (les: fra kundene). I dette tilfellet tror jeg faktisk at veldig få av passasjerene forventet femstjerners oppvartning, men en eller annen form for ivaretakelse - om det så bare var fra en eller annen som kunne være tilstede og si "jeg vet ikke". Så kan man jo håpe, men kanskje ikke forvente, at SAS holder kaffemøte i Stockholm og diskuterer litt rundt hvorvidt noe kunne ha vært gjort for å få dette til å skje, om det så hadde måttet bety å tvinge noen som egentlig jobber på flyet til å sette føttene på bakken i noen øyeblikk.

Jeg mener fremdeles det er unødvendig av SAS å dra på seg dårlig PR på en slik hendelse, når det egentlig er så lite som skal til, selv i en slik akutt situasjon, for å dempe gemyttene. Enten det er SAS eller andre flyselskaper, så er det alltid en klage som går igjen ved uforutsette hendelser, og det er "ingen informasjon". En simpel beskjed, gitt direkte av en tilstedeværende representant (for eksempel én stk. fra crew) og i nokså tydelige ordelag, som "dette er en keitete situasjon, men det jobbes på spreng, og jeg kommer til å få vite noe og fortelle dere så fort det kommer noe nytt", gjør underverker for den allmenne forståelsen av en slik situasjon, uten at SAS, eller andre, må trylle frem Michelin-restauranter, Hilton-hoteller eller et nytt fly.
Sundet81 is offline   Reply With Quote