Interessant at ingen av de såkalte luftfartsekspertene i media klarer å identifisere den EGENTLIGE grunnen til at Rygge nedlegges ned, som følge av at RYR legger ned sin base på Rygge.
I løpet av 2017 vil RYR bli dømt i Norges Høyesterett i den såkalte "Cocca-saken". Jeg skal ikke gå inn på detaljer, men kort forklart dreier det seg om at norsk arbeidsmiljølov skal gjelde for arbeidstakere som jobber i Norge. RYRs base på Rygge er definert som en jobb i Norge, dvs man starter og slutter jobben der og man har sitt daglige virke der. RYR vil bli dømt til å følge norsk lov for sine arbeidstakere på Rygge.
Det er selvfølgelig mye bedre for aksjekursen til RYR at de begrunner stenging av base Rygge med innføring av passasjeravgiften enn at de blir dømt til å forholde seg til norsk lov, dvs de får en rettskraftig dom på at de ikke har fulgt norsk lov.
Denne reaksjonen så vi i
CPH sommeren 2015. De trakk seg raskt ut da det ble klart at en progressiv myndighet krevde at de forholdt seg til danske lover. Det forklarer også hvorfor de fortsetter fly inn til
HAU,
TRF (og kanskje
RYG, men uten base).
Det er altså RYRs foretningside som her nok en gang får seg et skudd for baugen. Denne avgiftsfinten gjør det bare lettere for RYR å unngå dårlig presse når Cocca-dommen er rettskraftig.
Synes synd på alle de som evt mister jobben, men de er dessverre ofre for ledere og investorer med dårlig foretningssans som innlot seg på å gå til sengs med djevelen!