View Single Post
Old 19-05-2016, 10:14   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Vårtur til Kiev

Da var inntrykk fra Kiev samlet. Synes jeg fikk en passe miks av behagelig tilværelse, passe nok drikking, god mat og det meste på denne turen. Det historiske og den nåværende politiske situasjonen gjør det ekstra interessant å besøke landet. Og for den som tviler - opplevde absolutt ikke noe i nærheten av skummelt. Det var påfallende få politifolk å se, ei heller militære var til stede, bortsett fra et par kontrollposter og litt folk i uniform uten våpen.

Klart for retur. Slik så det ut fra leiligheten ved 0615-tiden denne onsdag morgen.

Quote:
[/url]
Sjåføren hentet meg to minutter før avtalt tid og kjørte meg avgårde i en fin morgenstemning. Endelig en smilende og hyggelig sjåfør. Mange kan være ganske så mutte. Med 30 kroner i tips ble han også overstrømmende hyggelig og fornøyd. Vel unt.

Vi har ankommet selveste flyplassen.

Quote:
Det var godt med tid, så innsjekkingen åpnet først 10 minutter etter jeg hadde ankommet. Det gikk greit og sikkerhetskontrollen hadde nesten ingen kø. Litt passkø, men så hadde de et system med automatisk lesing av pass og deretter manuell kontroll. Denne gikk veldig raskt. Fikk brukt opp resten av "grynn, ja!" på noen gode sigarer - det er jo grusomt å tenke på hva de kostet når man vet hva snittlønnen er der borte, men det hjelper jo ikke å tenke for mye slik heller.

Et siste måltid på flyplassen. Husker med gru forrige avgang fra Simferopol der jeg fikk tørt, tørt, tørt brød med smelteost på. Det har kommet seg litt, man kan få burger. Men den var iskald. Og kjøttet av tvilsom kvalitet. Men jeg fikk den varmet og det var for så vidt greit. Men på den annen side ganske elendig, om man si det sånn..

Quote:
Tilbakereisen startet med avgang 09:40. Denne gangen var det også nokså full fly, og jeg var ikke av de heldige som hadde to seter alene. Men dama ved siden av av det spinkle slaget, heldig for meg. På denne turen duppet jeg for det meste av med Bose på øret. Landing på tid i Riga, og alt vel. Og som forventet, ingen følger skiltet om at setebelte må være på vel landing....

Quote:
Bussing igjen - vant til dette nå, men det var effektivt, tross full buss, en "viktigper" av en engelskmann i telefonkonferanse om bord i bussen tok plass, på alle måter. Men ellers greit. Ny sikkerhetskontroll i Riga og rask passkontroll. Rakk å kjøpe en smuglerwhisky og litt vann før neste boarding. Effektiv boarding og avgang på tid. Nok en gang var jeg ikke heldig - fikk en litt større mann ved siden av meg igjen. Han var litt rar - hørtes ut som han konstant "nøs gjennom nesen". Men jeg var trøtt og duppet mye av her...

... det reisemessige store plusset kom på helt siste del. Vi landet presis 13:15, 10 minutter før oppsatt tid. Og vi slapp bussgate!! Det var meget behagelig. Lei disse bussturene med trange busser og mas. Trasket til Duty Free for å få to gode italienere og en flaske whisky til. Ingen kø her heller, og bagasjen på båndet da jeg kom. Raskt gjennom tollen og jeg klarte fint NSB kl 13:43!

Det er jo veldig synd at DY for lengst har sluttet å fly til Kiev. Da hadde det nok vært enda mer aktuelt med en tur til. En tur til blir det nok til Kiev, men det kan jo fort bli fem år til neste gang også. Men anbefaler alle å reise til byen. Og skal man den veien virker AirBaltic å være solide og vet hva de holder på med. Takk for titten!

Last edited by AirbusTrond; 19-05-2016 at 10:55.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote