View Single Post
Old 28-04-2016, 18:37   #288
sabergum
ScanFlyer Blue

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by afb View Post
De hadde automater på O'Hare når jeg var der i desember og januar, men jeg har faktisk ikke brukt dem.

Første gangen fikk jeg beskjed om at jeg måtte i den manuelle køen siden jeg hadde nytt pass. Hadde vært i USA på ESTA før, men da med det gamle passet. Andre gangen hadde jeg kun håndbagasje, og ble sendt bakveien via en kø for de med håndbagasje. Felles for begge gangene er at det har vært relativt lite kø. Stod vel ca 10 min begge gangene, men det er sikkert fordi det var lavsesong. Kom med SAS fra CPH og ARN.
Jeg kom til LAX på mandag, og da fikk vi beskjed på flyet om at alle med ESTA kunne gå i kø for automatene, men i den køen stod det agenter som stilte spørsmål om du hadde vært i USA på samme pass tidligere, og henviste de som ikke hadde det til de vanlige skrankene.

Når det er sagt så opplevde jeg ikke automaten som så veldig mye mer effektiv. Først og fremst tok det relativt lang tid å bruke den - måtte bruke 5-6 forsøk før den klarte å lese navnet riktig fra passet, deretter like mange forsøk før den var fornøyd med fingeravtrykkene, og deretter blir man uansett sendt til en skranke med en agent som stiller de samme kontrollspørsmålene som i de vanlige skrankene. Tidsbesparelsen er med andre ord minimal med mindre man lander på samme tid som mange non-ESTA.
sabergum is offline   Reply With Quote