Hallais!
Quote:
Originally Posted by Joelspeanuts
Jeg studerer industriell design ved NTNU, og jobber nå på et interaksjonsdesignprosjekt hvor vi har i oppgave å bedre flygeleders situasjonsforstålse ved dirigering av fly i approach, med særlig fokus på visualisering av vind.
|
Jeg tror flygeledere flest har en god situasjonsforståelse på vind. Vi har dog ingen visualisering, men utfordringen ligger hovedsakelig å vite nøyaktig vind, som egentlig bare flyet/pilotene vet.
Quote:
Slik jeg har forstått det endrer gjerne vindretningen seg etter hvert som flyene går lavere før landing.
|
Det kan den gjøre, og gjør sikkert ofte, i blant er det relevant - i blant ikke. (Da har jeg vel tatt hensyn til alle muligheter

).
Per i dag har vi (Norge/Avinor) ikke tilgang til så mye mer enn følgende info:
Quote:
(Eksempel fra Sola: https://www.ippc.no/ippc/aisiga.jsp?...&tbl=upperwind
FBNO56 ENMI 190526
UPPER WIND TEMP PROG VALID 190600-191200UTC APR16
OVER STAVANGER/SOLA
06Z 09Z 12Z
FL050: 320/035KT MS05 330/030KT MS04 340/030KT MS04
FL100: 330/035KT MS16 340/030KT MS15 340/025KT MS15
FL180: 330/060KT MS32 330/055KT MS31 330/055KT MS29
FL240: 320/065KT MS42 330/075KT MS42 330/075KT MS41
FL300: 320/065KT MS47 330/070KT MS49 330/080KT MS50
FL340: 310/050KT MS48 320/055KT MS49 330/060KT MS52
FL390: 300/035KT MS49 310/030KT MS49 320/035KT MS50
TROPOPAUSE.....: FL270 MS46, BECMG FL310
0-ISOTHERM.....: 2000FT
ICE............: FBL, OCNL MOD/SEV IN CB
TURB...........: FBL/MOD, OCNL MOD/SEV ASSW CB
OVER FOERDE/BRINGELAND
06Z 09Z 12Z
FL050: 330/020KT MS05 340/025KT MS04 310/020KT MS04
FL070: 330/020KT MS09 340/025KT MS08 330/020KT MS08
FL100: 340/025KT MS15 350/020KT MS14 330/020KT MS15
FL180: 010/025KT MS34 340/015KT MS33 320/025KT MS31
0-ISOTHERM.....: SFC-1000FT
ICE............: FBL, OCNL MOD/SEV IN CB
TURB...........: FBL, OCNL MOD/SEV ASSW CB=
>>> END-OF-BULLETIN <<<
|
I tillegg til denne informasjonen, hender det (ofte) at vi spør pilotene om de kan rapportere "spotwind". F.eks. på 10 NM finale før landing, i 3000 ft. Da kan vi jo i dette tilfellet f.eks. få til svar
356/22 KTS. Og da har vi den "erfaringen" som vi kan bruke på de neste flyene. Det er ofte vi spør om dette i forbindelse av når det er nødvendig å endre inn/ut-flygningsretning (rullebane-i-bruk).
Quote:
Jeg forstår det også slik at fly fort kan endre hastighet hvis de bes om å svinge med eller mot vinden. Kort sagt jobber jeg nå med å visualisere vindforholdene rundt fly i radardisplayet. Dette skal forhåpentligvis kunne føre til en mer effektiv flytrafikkavvikling, uten å gå på bekostning av sikkerhet og kognitiv belastning på flygelederen.
|
Fly flyr etter indikert hastighet i forhold til lufta, f.eks. 220
KTS. Hastighet over bakken vil naturlig nok være avhengig av vinden, så 220
KTS i 10 KT motvind blir 210 KT i bakkehastighet, og 220
KTS i 10 KT medvind blir 230
KTS i bakkehastighet. For en
APP-flygeleder vil justering av bakkehastigheten være interessant, så da må man naturligvis ta hensyn til hvor vinden kommer fra.
Quote:
Så det jeg lurer på er om noen her har erfaring med vind som påvirker farten på fly i approach, særlig med tanke på fartsendring ved sving? Er dette noe en flygeleder typisk tenker på og vil prøve å utnytte, eller er det vanskelig å holde styr på vindforholdene når flyet hele tiden endrer høyde?
|
Ja. For å ta Sola som et eksempel, med rullebaneretning 18/36. Ved RWY18 i bruk, med 30
KTS før sør vil flyene ha 60 kts endring i bakkehastighet fra de flyr "downwind" til de flyr "final" på vei inn for landing - uten at flyet sånn sett har endret hastighet (indikert).
Jeg vil ikke påstå det er vanskelig å holde styr på, men som tidligere nevnt - det er heller nøyaktigheten på vinddata som er utfordringen, blant annet med at vi ikke vet nøyaktig hvor/når vindstyrke tiltar/avtar eller retningen endrer seg. Flyene/pilotene vet dette, og uten at jeg har sjekket opp så antar jeg at det finnes systemer som kan uploade værdata fra fly til bakkesystemer (
ATC?). Men slikt koster penger..
Quote:
Hvor stor endring i vindhastighet eller vindretning må det eventuelt være før man begynner å ta hensyn til dette?
|
Man må "alltid" ta hensyn til vind, i alle den tid vår atskillelse til annen trafikk er en fast avstand i NM: 3, 5 eller 10 NM. Men vindstyrke har naturligvis en innvirkning.. jeg vil kanskje påstå at 20
KTS vind vil være en avgjørende vindstyrke på generelt grunnlag.
Quote:
Har det noen gang oppstått skumle situasjoner på grunn av slike plutselige fartsendringer?
All innsikt er god innsikt kt - setter pris på tankene deres.
|
Jeg tviler på at det har oppstått så mange skumle situasjoner, men at flygeleder har blitt overrasket over endringer i hastighet skjer nok ofte. Det har hovedsakelig med at vi bare har tilgang til "grove data", som oppdateres "sjelden"...
mvh
twr/app-flygeleder på Sola