View Single Post
Old 19-04-2016, 10:28   #2
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Hvordan forholder flygeleder seg til vindendringer?

Hallais!
Quote:
Originally Posted by Joelspeanuts View Post
Jeg studerer industriell design ved NTNU, og jobber nå på et interaksjonsdesignprosjekt hvor vi har i oppgave å bedre flygeleders situasjonsforstålse ved dirigering av fly i approach, med særlig fokus på visualisering av vind.
Jeg tror flygeledere flest har en god situasjonsforståelse på vind. Vi har dog ingen visualisering, men utfordringen ligger hovedsakelig å vite nøyaktig vind, som egentlig bare flyet/pilotene vet.
Quote:
Slik jeg har forstått det endrer gjerne vindretningen seg etter hvert som flyene går lavere før landing.
Det kan den gjøre, og gjør sikkert ofte, i blant er det relevant - i blant ikke. (Da har jeg vel tatt hensyn til alle muligheter ).
Per i dag har vi (Norge/Avinor) ikke tilgang til så mye mer enn følgende info:
Quote:
(Eksempel fra Sola: https://www.ippc.no/ippc/aisiga.jsp?...&tbl=upperwind
FBNO56 ENMI 190526
UPPER WIND TEMP PROG VALID 190600-191200UTC APR16
OVER STAVANGER/SOLA
06Z 09Z 12Z
FL050: 320/035KT MS05 330/030KT MS04 340/030KT MS04
FL100: 330/035KT MS16 340/030KT MS15 340/025KT MS15
FL180: 330/060KT MS32 330/055KT MS31 330/055KT MS29
FL240: 320/065KT MS42 330/075KT MS42 330/075KT MS41
FL300: 320/065KT MS47 330/070KT MS49 330/080KT MS50
FL340: 310/050KT MS48 320/055KT MS49 330/060KT MS52
FL390: 300/035KT MS49 310/030KT MS49 320/035KT MS50
TROPOPAUSE.....: FL270 MS46, BECMG FL310
0-ISOTHERM.....: 2000FT
ICE............: FBL, OCNL MOD/SEV IN CB
TURB...........: FBL/MOD, OCNL MOD/SEV ASSW CB
OVER FOERDE/BRINGELAND
06Z 09Z 12Z
FL050: 330/020KT MS05 340/025KT MS04 310/020KT MS04
FL070: 330/020KT MS09 340/025KT MS08 330/020KT MS08
FL100: 340/025KT MS15 350/020KT MS14 330/020KT MS15
FL180: 010/025KT MS34 340/015KT MS33 320/025KT MS31
0-ISOTHERM.....: SFC-1000FT
ICE............: FBL, OCNL MOD/SEV IN CB
TURB...........: FBL, OCNL MOD/SEV ASSW CB=

>>> END-OF-BULLETIN <<<
I tillegg til denne informasjonen, hender det (ofte) at vi spør pilotene om de kan rapportere "spotwind". F.eks. på 10 NM finale før landing, i 3000 ft. Da kan vi jo i dette tilfellet f.eks. få til svar 356/22 KTS. Og da har vi den "erfaringen" som vi kan bruke på de neste flyene. Det er ofte vi spør om dette i forbindelse av når det er nødvendig å endre inn/ut-flygningsretning (rullebane-i-bruk).
Quote:
Jeg forstår det også slik at fly fort kan endre hastighet hvis de bes om å svinge med eller mot vinden. Kort sagt jobber jeg nå med å visualisere vindforholdene rundt fly i radardisplayet. Dette skal forhåpentligvis kunne føre til en mer effektiv flytrafikkavvikling, uten å gå på bekostning av sikkerhet og kognitiv belastning på flygelederen.
Fly flyr etter indikert hastighet i forhold til lufta, f.eks. 220 KTS. Hastighet over bakken vil naturlig nok være avhengig av vinden, så 220 KTS i 10 KT motvind blir 210 KT i bakkehastighet, og 220 KTS i 10 KT medvind blir 230 KTS i bakkehastighet. For en APP-flygeleder vil justering av bakkehastigheten være interessant, så da må man naturligvis ta hensyn til hvor vinden kommer fra.
Quote:
Så det jeg lurer på er om noen her har erfaring med vind som påvirker farten på fly i approach, særlig med tanke på fartsendring ved sving? Er dette noe en flygeleder typisk tenker på og vil prøve å utnytte, eller er det vanskelig å holde styr på vindforholdene når flyet hele tiden endrer høyde?
Ja. For å ta Sola som et eksempel, med rullebaneretning 18/36. Ved RWY18 i bruk, med 30 KTS før sør vil flyene ha 60 kts endring i bakkehastighet fra de flyr "downwind" til de flyr "final" på vei inn for landing - uten at flyet sånn sett har endret hastighet (indikert).

Jeg vil ikke påstå det er vanskelig å holde styr på, men som tidligere nevnt - det er heller nøyaktigheten på vinddata som er utfordringen, blant annet med at vi ikke vet nøyaktig hvor/når vindstyrke tiltar/avtar eller retningen endrer seg. Flyene/pilotene vet dette, og uten at jeg har sjekket opp så antar jeg at det finnes systemer som kan uploade værdata fra fly til bakkesystemer (ATC?). Men slikt koster penger..
Quote:
Hvor stor endring i vindhastighet eller vindretning må det eventuelt være før man begynner å ta hensyn til dette?
Man må "alltid" ta hensyn til vind, i alle den tid vår atskillelse til annen trafikk er en fast avstand i NM: 3, 5 eller 10 NM. Men vindstyrke har naturligvis en innvirkning.. jeg vil kanskje påstå at 20 KTS vind vil være en avgjørende vindstyrke på generelt grunnlag.
Quote:
Har det noen gang oppstått skumle situasjoner på grunn av slike plutselige fartsendringer?
All innsikt er god innsikt kt - setter pris på tankene deres.
Jeg tviler på at det har oppstått så mange skumle situasjoner, men at flygeleder har blitt overrasket over endringer i hastighet skjer nok ofte. Det har hovedsakelig med at vi bare har tilgang til "grove data", som oppdateres "sjelden"...

mvh
twr/app-flygeleder på Sola
bamseh is offline   Reply With Quote