Quote:
Originally Posted by Futura
Det er nesten umulig å svare på. Dersom fuel er gratis vil nok A330 vær billigst, da den antakelig har lavest innkjøpspris. A330 har desidert kortest rekkevidde. Dersom Fuel er dyr tror jeg 787 bruker minst fuel, men maskinene kommer i litt forskjellige størelser. Med 280pax bruker 787 minst fuel, men dersom du klarer å fylle flyet med 330pax er kanskje A350 best. 787-10 tar noen få pax fler en minste A350, som egenlig konkurerer mest med 777. På rekkevidde når vel 787-9 lenger en A350-900 og 1000 mens 787-8 når ca like langt og 787-10 noe kortere.
|
Nå skal man være forsiktig med og sammenligne rekkevidde da det offisielt ofte ligger mye medvind, pent vær, ingen franske flyveledere og andre magiske elementer inne i reklamebrosjyrene, men A350-900 og 787-9 har relativt lik rekkevidde, kapasitet og range-payload i den virkelige verden og i brosjyrene, og kapasiteten gitt omtrent lik konfigurasjonen og andel C/Y+/Y seter er også ikke enormt forskjellig
A350-900 får jo også en MTOW boost (og økt rekkevidde) i 2020 og en ULR versjon med lang rekkevidde kommer jo litt før det også
Men lang rekkevidde er jo heller ikke bare positivt. Hvis man ikke trenger den eller må "makse" ut flyet på forskjellige vekter, så blir det jo fort at flyet er langt tyngre og dermed dyrere i drift enn nødvendig, da strukturen i flyet fort blir tyngre jo lenger rekkevidde det er bygget for
Ellers er