View Single Post
Old 02-04-2016, 10:57   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: SAS IC sommer 1979

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Forstår godt at det ikke er så lett å huske bakover, men om du evt har non notater, så hjelper det jo..

Må innrømme at jeg har litt vanskelig å for å forstå din påstand om Gøteborg-Bergen-NY med DC-7C sent 60-tall. DC-7C ble aktivt faset ut av all langdistanse-tenkning i SAS ved innførselen av Caravelle, DC-8-33 og innleide Coronado mellom 1959 og 1962 ++ De flyene som ikke ble solgt, ble bygget om til å øke frekvens og passajertall på innriksruter i Norge og Sverige, samt til å fly til Grønland, men også til å bygge opp Scanair. Høsten 1967 var det over og ut med DC-7C i SAS, og før årskiftet også i Scanair.
Og de siste DC-7C flyene i SAS flåten ble ikke erstattet av nye langdistansefly, men av helt nye DC-9

Gøteborg Torslanda hadde aldri IC trafikk. det var først etter at de åpnet Landvetter i 1976 at dette ble aktuelt.

Jeg forstå poenget ditt mht å konkurrere med Loftelidir, men fløy de i det hele tatt til Bergen? Forsøket du viser til kunne jo vært i Scanair-regi , kanskje??
Må innrømme at jeg er svært spørrende til dette.

Men det var mye fint å se på også før i tiden
Jeg mener aa ha lest om forsoeket med DC-7C for aa konkurere med Loftleidir, lurer paa om det staar noe i Anders Buraas sin bok som jeg dessverre ikke har tilgjengelig akkurat naa.

Naar det gjelder Loftleidir saa var det ikke fra Skandinavia, de floey "LCC" fra Luxemburg, som ikke hadde et nasjonalt selskap med Interkontinentale ruter. Luxemburg forble jo en Loftleidir og senere Icelandair "hub" i lang tid. Paa 60 tallet var jo fokus aa bygge opp internasjonal / interkontinentale ruter, og prisene var ennaa meget hoeye. Det ennaa ikke marked for stor konkuranse, det var vel foerst med 747 at pris og konkuranse kom i fokus (husk MBA's var ennaa ikke oppfunnet og ansatte skulle kunne leve av loennen sin )

Saa Loftleidir fikk lov til aa operere utenfor IATA's regler, som dengang var svaert rigide, ( SAS fikk en Bot paa USD 16000.00 for aa servere gratis Danske Smoerrebroed paa turist klasse, smoerbroed krigen ble avsluttet med den overnevnte boten og 2 kvadrat cm bart broed uten paalegg).

Det var ogsaa en god del sesong chartere, Nordmansforbundet, Sons of Norway var de mest kjente i Skandinavia, men jeg vet mor floey SAS Charter med DC-8 fra Hamburg til New York og en charter med 100% Finner ogsaa til USA (alle snakket kun Finsk!).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote