Quote:
Originally Posted by Fellowship
Forstår godt at det ikke er så lett å huske bakover, men om du evt har non notater, så hjelper det jo..
Må innrømme at jeg har litt vanskelig å for å forstå din påstand om Gøteborg-Bergen-NY med DC-7C sent 60-tall. DC-7C ble aktivt faset ut av all langdistanse-tenkning i SAS ved innførselen av Caravelle, DC-8-33 og innleide Coronado mellom 1959 og 1962 ++ De flyene som ikke ble solgt, ble bygget om til å øke frekvens og passajertall på innriksruter i Norge og Sverige, samt til å fly til Grønland, men også til å bygge opp Scanair. Høsten 1967 var det over og ut med DC-7C i SAS, og før årskiftet også i Scanair.
Og de siste DC-7C flyene i SAS flåten ble ikke erstattet av nye langdistansefly, men av helt nye DC-9
Gøteborg Torslanda hadde aldri IC trafikk. det var først etter at de åpnet Landvetter i 1976 at dette ble aktuelt.
Jeg forstå poenget ditt mht å konkurrere med Loftelidir, men fløy de i det hele tatt til Bergen? Forsøket du viser til kunne jo vært i Scanair-regi , kanskje??
Må innrømme at jeg er svært spørrende til dette.
Men det var mye fint å se på også før i tiden 
|
Jeg mener aa ha lest om forsoeket med DC-7C for aa konkurere med Loftleidir, lurer paa om det staar noe i Anders Buraas sin bok som jeg dessverre ikke har tilgjengelig akkurat naa.
Naar det gjelder Loftleidir saa var det ikke fra Skandinavia, de floey "
LCC" fra Luxemburg, som ikke hadde et nasjonalt selskap med Interkontinentale ruter. Luxemburg forble jo en Loftleidir og senere Icelandair "hub" i lang tid. Paa 60 tallet var jo fokus aa bygge opp internasjonal / interkontinentale ruter, og prisene var ennaa meget hoeye. Det ennaa ikke marked for stor konkuranse, det var vel foerst med 747 at pris og konkuranse kom i fokus (husk
MBA's var ennaa ikke oppfunnet og ansatte skulle kunne leve av loennen sin

)
Saa Loftleidir fikk lov til aa operere utenfor IATA's regler, som dengang var svaert rigide, (
SAS fikk en Bot paa USD 16000.00 for aa servere gratis Danske Smoerrebroed paa turist klasse, smoerbroed krigen ble avsluttet med den overnevnte boten og 2 kvadrat cm bart broed uten paalegg).
Det var ogsaa en god del sesong chartere, Nordmansforbundet, Sons of Norway var de mest kjente i Skandinavia, men jeg vet mor floey
SAS Charter med DC-8 fra Hamburg til New York og en charter med 100% Finner ogsaa til USA (alle snakket kun Finsk!).