LX 65
MIA-
ZRH
16.6.2015 klokken 19:40
Sete 11A og 11B (Business)
Etter tre herlige uker i Florida var det på tide å vende snuten hjemover. Vi startet dagen i Key West, med koffertpakking og utsjekk i 11-tiden.

Kofferter må pakkes, Key West

Første stopp på veien til
MIA var for å spise frokost på IHOP. På bildet ses også vår leiebil i Florida, en Lincoln.
Så kjørte vi direkte til
MIA, en tur på omlag 3,5 timer

På tur til
MIA
Vi ankom
MIA i svært god tid før avgang. Leiebilen ble tilbakelevert uten problemer.
Jeg brukte litt tid på å få tilbake ting jeg hadde glemt ombord i flyet tre uker tidligere. Swiss' personale greide å finne det jeg hadde glemt, herunder guideboken for Florida. Grunnen til at jeg glemte dette var at jeg la det i kahytten under et ledig sete under forberedelse av landing.
Etter innsjekk og sikkerhetssjekk gikk vi rett til loungen, som het "Salon VIP". Det var avslappende stemning og OK utvalg i drikkevarer og noen gode matbiter. Foruten et utvalg av øl og sprit hadde de en type rødvin, to typer hvite samt prosecco. Som de observante av dere kan se var drikkeutvalget bedre her enn i Swiss' egne lounger i Zurich. Matbitene var av typen fingermat med ost, kjeks, rundstykker og potetgull.
Personale fra Lufthansa informerte at vi kom til å bli litt forsinket, da crewet satt fast i trafikken. De kom også og informerte oss da det var på tide å gå til gate.
Dagens maskin var en Airbus A330-343X, HB-JHI "Geneve". Flyet ble levert Swiss i desember 2010. Vi hadde valgt samme seter som på veien ned, 11A og 11B. I motsetning til turen ned var business class fyllt til randen, høysesongen var absolutt i gang. Dette kombinert med at crewet var forsinket betød dessverre at det ikke ble prioritert å servere pre-departure drinks. Aviser og magasiner ble riktignok utdelt, sammens med menyer.
Den ene flyvertinnen kjente oss igjen fra turen ned, noe jeg synes er hyggelig. Hun benyttet anledningen til å friske opp svensktalen sin.

Business Class fyllt til randen

Air France i solnedgang på nabogaten

Forside meny

meny middagsservering

vinkart
Vel oppe i luften kom serveringen i gang. Det var tydelig at servicen var mer maskinell enn ved forrige flight, og det var mindre fokus på personlig tilpasning. Dette har nok mye å gjøre med at det var flere passasjerer, noe som tyder på at de nok er ganske tight bemannet i de tilfeller kabinen er full. Jeg lar bildene under tale for måltidet:

Bordene ble dekket med hvite duker, og vi fikk Champagne som pre-meal drinks

Carpaccio til forrett. Hvorfor ostefatet ble servert sammens med forretten er en gåte, men begge deler smakte fortreffelig!

Til hovedrett var det biff. Denne biffen er den beste biffen jeg har spist på fly noensinne. Det var litt lite tilbehør, men kanskje det egentlig var meningen at vi skulle spare salaten som ble servert sammens med forretten til nå. Hvem vet.

Desserten var ostekake ala New York style, og var også utrolig god. Ved siden av fikk vi portvin, men denne var dessverre iskald.
Siden dette var en nattflight ble varmen skrudd opp og lyset slukket. Jeg så 3 episoder av Brooklyn 99 før jeg sovnet. Jeg sov i 3 timer, men hadde satt på alarm slik at jeg ikke skulle sove bort hele opplevelsen av å fly i business.
Kald frokost ble servert på bakgrunn av et bestillingsskjema vi leverte inn før avgang. Frokosten bestod nøyaktig av hva vi hadde krysset av, noe som egentlig var litt kjedelig. Det er jo ikke alltid man vet hva man har lyst på til frokost 8 timer før frokosten serveres.

Bestillingsskjema for frokost

nærbilde av frokost
Så er det slutt på notatene mine, som indikerer at det ikke skjedde noe nevneverdig på resten av flyturen. Vi landet og parkerte ved E-piren.

HB-JHI parkert ved gate
Alt i alt er det en helt annen opplevelse å fly foran gardinen, og tatt i betraktning av at dette var min første ferie med business på landistanse synes jeg Swiss innfrir til mange av forventingene. Riktignok var det litt mindre glamorøst enn hva jeg trodde, men jeg gleder meg til neste tur i business på langdistanse!