Man skal ikke undergrave effekten og viktigheten av norsk eksport av sjømat.
Volumene er enorme, forutsigbarheten god, partiene store og det er godt betalt.
Ser man på de "konkurrerende" flyplassene til
OSL, så er det mange spreditører som legger inn norsk sjømat i forutsetningene for sine forpliktelser.
Et helt fersk eksempel Etihad Cargo, som ser ut til å komme inn med en fredagsavgang fra
CPH til Abu Dhabi fordi en lokal speditør har forpliktet seg på 30tonn ut. I tillegg til general cargo er speditøren særdeles aktiv for å sikre nettopp norsk sjømat for å kunne overholde sine forpliktelser. Slike caser er jo nesten en ren ære å være vitne til, like fult en god indikasjon på at Avinor og
OSL nå gjør rett ved å endelig systimatisere og inkludere norsk sjømat eksport i fremtidig ruteutvikling. Det er et unikt selling point som ingen av våre naboflyplasser er i nærheten av å kunne hamle opp med og som allerede i dag er med å gi ballanse i regnskapet for en rekke langdistanseruter inn og ut av Norden. Ironisk nok i størst grad utenfor Norge....