Tusen hjertelig takk til alle sammen. Det hjalp VELDIG å forstå hva frasen i spørsmålet egentlig betydde. Jeg var ikke sikker.
Etter det, så som dere alle sammen sier, det var lettere å komme til riktig svaret. Som jeg var inne på litt, jeg mener
IAS endrer ikke steilefarten uansett, er ikke det riktig? Så bakkefarten har ikke noe å si.
Det finnes noe morsomme svar i en del av Eksamensoppgaven, men en annen jeg stusser over som "Sideroret kan bevege flyet primært om:"
Jeg svarte "Vertikalaksen". Selv i boken var riktig svaret "C (Normalaksen)" med forklaringen "Sideroret kan bevege flyet primært om vertikalaksen (normalaksen)". Men det teller som feil når man velger Vertikalaksen.
Andre steder den "beste" svar med hensyn til vingens løft går ut på tanken på at "med en viss angrepsvinkel på vingen og fart har et visst løft og samme løft kan opprettholdes om flyet øker angrepsvinkelen og minsker farten". Ja..opp til en punkt, men her sliter jeg, fordi for å svar med den, så tenker jeg at det er egentlig feil når en ikke inkludere "opp til angrepsvinkelen blir for stor og når steilepunktet".
Er virkelig eksamen så "all over the place"? Jeg mener i et spørsmål må man virkelig (en grønn nybegynner som meg) slite litt med tenke eller kalkulere, *huske at med 45 graders vinkel er det å gange steilefarten med 1.2, osv. men i neste spørsmål det er nesten som om de tester om du kan identifisere vingene fra et bildet.
At norsk er ikke morsmålet mitt hjelper ikke, eller kanskje til slutt så gjør det siden jeg leser også i den engelsk utgaven så jeg har to forskjellig uttrykk.
Beklager for en så stor respons, men jeg ble veldig glad for hjelpen her og det traff og hjalp veldig!