View Single Post
Old 07-03-2016, 23:47   #1
JackInTheBox
Newcomer

Default Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Håper det er ok å poste den her?

Hei alle sammen. Første posten min. Jeg er på slutten av bok 2 med fly og motorlære.
Prøvde meg på eksamensoppgaver til PPL, bare de emnene jeg har studert så lenge.

Går bra, men jeg legge merke til min svakeste er med medvind og motvind. Også jeg er amerikansk og selv om jeg "kan norsk" er teknisk norsk litt utfordrende. Den ene spørsmål har jeg prøvde alt jeg kan for å finne ut av uten hell.

Så, på spørsmål 4 er i PPL er jeg veldig usikker, har gjort resten men 4 sier:

"Et fly steiler frem under herskende forhold ved indikert fart på 60 knop. I hvilket av nedenfor nevnte tilfeller vil flyet ha steilet/være steilet?"

Mulig svar:
A) med ren motvind på 20 knop og SFF (sann flygefart) på 64 knop
B) med ren medvind på 20 knop og SFF på 64 knop
C) i vindstille med BF (bakkefart) på 64 knop
D) i ren medvind med BF på 80 knop og IFF på 54 knop.

Svaret er D. Først, jeg mistanker at jeg ikke er klar over hva første setningen "et fly steiler rett frem under herskende forhold" betyr? Flyet "steiler" allerede, i straight and level flight? Eller hva egentlig betyr det og hva betyr herskende forhold?

Kanskje svaret ligger der. At jeg vet svaret (selv om jeg svart feil) tenker at medvind reduserer steilefarten, men kommer ikke på noe formula for å justere etter og komme på de punktene. Måtte ikke man bruke tabel eller computer for å konvertere (og også vet angrepsvinkelen for å korrigere fra indikert flyfart til SFF, (TAS) og så videre?

Alle andre spørsmål enten fikk jeg ok, eller kunne se hvordan jeg gjorde feil.

Et sidespørsmål, IFF vil ikke endre pga med eller motvind, ikke sant?

Mange takk for alle hjelp!
JackInTheBox is offline   Reply With Quote