View Single Post
Old 01-03-2016, 11:21   #78
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Hvis dere satt i stolen og skulle velge flytype, hva hadde dere valgt mtp lavest mulig totalkost ifm oppstart?
Det trengs jo gjerne litt forundersøkelser... men noen tall kan jo gi en pekepinn
(har brukt det første og beste jeg fant på google).

Widerøe, 2013:
RASK (inntekt per tilgjengelige setekilometer): 1,91 kr
CASK (kostnad per tilgjengelige setekilometer): 1,81 kr

Norwegian, 2013:
RASK: 0,45 kr
CASK: 0,44 kr

Det gir jo en pekepinn på inntekt/kostnad.
Widerøe bruker altså i snitt 4 ganger så mye på å frakte et sete per kilometer, som Norwegian.
Det er vel trolig at FlyViking vil være betraktelig nærmere Widerøe enn Norwegian... Samtidig skal han jo ikke fly fullt så mye melkerute-aktig som Widerøe.

Så da vil det jo tilsi at man burde bruke en B738, men det gir jo liten mening i å fly med en B738 hvis man bare har 30 passasjerer.. Så egentlig er det jo umulig å gi et anslag uten at man kjenner trafikkgrunnlaget.

Basert på Widerøes CASK, koster det da
Quote:
Værnes-Bodø
453 km * 1,81 kr/km * 39 seter = 31977 kr.
Med andre ord, flyet må ta inn 820,- per sete for et fullt fly..

Til sammenligning, Norwegian:
Quote:
Værnes-Bodø
453 km * 0,44 kr/km * 180 seter = 35877 kr.
Norwegian kommer unna med 199,- per sete (fullt fly).

Men, si at det bare er 30 passasjerer på ruten uansett:
Quote:
Widerøe: 31977 / 30 = 1066,-
Norwegian: 35877 / 30 = 1196,-
Så løsningen er på forhånd å vite akkurat hvor mange passasjerer du har på din (ene!) avgang, og hvor mye de er villige til å betale..
bamseh is offline