Quote:
Originally Posted by Radiv
Hvis dere satt i stolen og skulle velge flytype, hva hadde dere valgt mtp lavest mulig totalkost ifm oppstart?
|
Det trengs jo gjerne litt forundersøkelser... men noen tall kan jo gi en pekepinn
(har brukt det første og beste jeg fant på google).
Widerøe, 2013:
RASK (inntekt per tilgjengelige setekilometer): 1,91 kr
CASK (kostnad per tilgjengelige setekilometer): 1,81 kr
Norwegian, 2013:
RASK: 0,45 kr
CASK: 0,44 kr
Det gir jo en pekepinn på inntekt/kostnad.
Widerøe bruker altså i snitt 4 ganger så mye på å frakte et sete per kilometer, som Norwegian.
Det er vel trolig at FlyViking vil være betraktelig nærmere Widerøe enn Norwegian... Samtidig skal han jo ikke fly fullt så mye melkerute-aktig som Widerøe.
Så da vil det jo tilsi at man burde bruke en B738, men det gir jo liten mening i å fly med en B738 hvis man bare har 30 passasjerer.. Så egentlig er det jo umulig å gi et anslag uten at man kjenner trafikkgrunnlaget.
Basert på Widerøes CASK, koster det da
Quote:
Værnes-Bodø
453 km * 1,81 kr/km * 39 seter = 31977 kr.
|
Med andre ord, flyet må ta inn 820,- per sete for et fullt fly..
Til sammenligning, Norwegian:
Quote:
Værnes-Bodø
453 km * 0,44 kr/km * 180 seter = 35877 kr.
|
Norwegian kommer unna med 199,- per sete (fullt fly).
Men, si at det bare er 30 passasjerer på ruten uansett:
Quote:
Widerøe: 31977 / 30 = 1066,-
Norwegian: 35877 / 30 = 1196,-
|
Så løsningen er på forhånd å vite akkurat hvor mange passasjerer du har på din (ene!) avgang, og hvor mye de er villige til å betale..