View Single Post
Old 20-06-2006, 15:33   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Trenger Norge SAS ?'

Norge er et lite land i verden, som siden krigen ikke har hatt myndigheter som har vært villige til å satse på luftfart (med unntak av godeste herr Kyllingmark, som har bidratt til de grader). Norge hadde vært en miniputnasjon i flyverden, ikke deleier i nord-europas største flygruppering med mer enn 30 millioner passasjerr årlig, med ruter over hele verden og et meget godt utbygd rutenett i Norge, som årlig frakter mer enn 10 millioner pax (SKBU+WF). Med SAS-samarbeidet kan folk fra hele landet komme seg - med et par flybytter om nødvendig - til hvorsomhelst i hele verden gjennom SAS og Star Alliance - seamlessly! Om det er viktig for sysselsetning og bosetning? JA!

Men, trenger den norske stat å eie 14% av SAS? Nei! Det er en anakronisme at de tre lands regjeringer skal kontrollere til sammen 50% av selskapet, og PR-kåte politikere i alle tre landene (og særlig i Norge virker det som) klarer ikke å holde fingrene unna. Selg de statlige aksjene, la de ansatte i gruppen få dele overskuddet i egen bedrift gjennom aksjer i gruppen - se bare hvilken effekt det har hatt på ansatte i Norwegian, WestJet, JetBlue, Southwest (og Starbucks, TANDBERG og Microsoft) og mange fler, at de ansatte sitter som eiere i egen bedrift. Da blir overskudd noe som blir viktig for den enkelte ansatte, og ikke noe som bare "forsvinner" i konsernbidrag eller utbytte til eierne (hmm, husker ikke sist gang jeg fikk utbytte på mine SAS-aksjer). Kostnader blir penger som renner ut av MIN lomme og ikke bare selskapets, og man får et større eierskap (naturlig nok) - og kanskje også mere stolthet - til egen bedrift.

ja, Skandinavia trenger SAS (i fjor var det SAS Braathens og WF som bidro til overskuddet, neste år er det kanskje SAS Sverige og Spapanair??). Det er jo fordelen med et konsern som er i flere markdeer, man er diversifisert slik at om det svikter i ett marked, kan det oppveies av gode tider i et annet. Det er noe mange nordmenn glemmer i dagens debatt. Det snakkes mye om at "SAS Braathens og norske flypassasjerer subsidierer tapssluk i Sverige og Danmark". Ja, SAS Braathens gjorde det knallbra i 2005, men i 1. kvartal i 2006 så det slik ut: (tall i SEK, og tall i parantes viser Q1 2005)

SAS Braathens - 230 mill (+180 mill. 410 mill. dårligere enn året før)
SAS Danmark - 289 mill (-410 mill, 121 mill bedre enn i 2005)
SAS Sverige - 84 mill (-219 mill) (best i SK-familien! og størst fremgang)
SAS International -234 mill (-255 mill)
Spanair -235 mill (-158 mill)
Widerøe - 2 mill (+14 mill)
Blue1 -26 mill (-4 mill)

Tallene hentet fra 1. kvartalsrapporten
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote