View Single Post
Old 16-02-2016, 11:43   #6
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 318
Default Re: SAS prising/revenue management-strategi

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Jeg tror du nok er inne på noe her. Ville være svært vanskelig for flyselskapene om billettsystemet motviverte de reisende til å kjøpe billetter rett opp under avgang.

Det er nok ikke mange selskap som står økonomisk rustet til å leve uten egenkapitalen forhåndsolgte reiser representerer.
Nettopp, så da vil det beste være en kombinasjon av å unngå tomme fly (riktig tilbud til riktig tid) og riktig flystørrelse, minimere tapt omsetning på lav pris last minute billetter.

Jeg kan ikke forstå annet enn at SAS må ha regnet på disse scenariene. Eksempelvis OSL BGO/TRD/SVG. Her er det ett enorm utvalg av reiser og tilsvarende volum. Dersom man plutselig kjører billig last minute så kan det drive en stort antall av de betalende som bestiller i god tid, over på last minute booking siden kapasiteten uansett er høyere enn etterspørselen.
jufix is offline   Reply With Quote