View Single Post
Old 20-06-2006, 11:08   #16
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,116
Default Replying to Topic 'Trykkfall i DY fly'

Quote:
Originally posted by LN-BRK


Hva er det Kjos babler om her? Hvor får han dette med 24000 ft fra?

"- Men ved 16000 fot fant man ut at det ikke var noen feilfunksjon, kun en indikasjonsfeil, og steg deretter til 24000 fot og fortsatte til Bergen. Det er problemfritt og helt etter boken å gjøre dette, man kan fly uten oksygenreserve fordi flyging under 24000 fot ikke vil kreve ekstra oksygen. Dette er ikke usikkert, sier Kjos."
Uten å gå for mye i tekniske detaljer så kan man vel si at dette er en blanding av feil informasjon og uvitenhet.

Ingen vet sikkert hva sm har sjedd i dette tilfellet.

Generelt sett så er det 3 ting som kan ha ført til utløsing av maskene.

1. Teknisk feil i trykkabin.Flyet er ikke stand til å beholde trykket og maskene utløses når kabinen når en viss høyde.
2. Feil posisjon på bryterpanelet.Kan ha 2 årsaker. (1)Det kan ha blitt utført en "no-bleed" take-off.Enkelt fortalt slår man av det normale systemet for aircondition/trykkabin for å oppnå mer ytelse ved take-off.Ofte brukt i syden på varme dager og tung last.Etter avgang setter man systemet tilbake i normal stilling ved switching av brytere.
(2) Man har unnlatt og slå på aircondition + "flt/grd" switch etter motor oppstart på bakken.
3. Maskene utløst manuelt fra cockpit.(lite trolig).

Det er et varselhorn som gir beskjed ved en viss kabinhøyde før maskene blir utløst.
(ved en eksplosiv de-compression vil alt komme omtrent samtidig)

Altså ingen "indikasjonsfeil" som kan utløse maskene.Maskene blir utløst ved at en trykksensor "føler" en viss høyde.


Hvis maskene har blitt utløst ,er det visse krav som gjelder.
Disse finner man i flyets "MEL" (Minimum Equipment List).
Bla max høyde 25000` og oxygen til 10% av pax.
Så mye oksygen har man ikke normalt med seg.






BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote