View Single Post
Old 12-02-2016, 07:09   #40
Ludde
ScanFlyer Silver
 
Ludde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
Default Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
Beklager dobbel posting, jeg trodde ikke den kom med første gangen.
Poenget mitt var med tanke på innleie og om SAS da sørger for 'anstendige' vilkår for disse; i og med at SAS benytter en hver anledning til å sverte konkurrenten og selv forsøke å fremstå som best i klassen, er det litt interessant at de leier inn kapasitet fra blant annet Jet Time som jeg har forstått har blant de dårligste betingelsene for crew i Europa. SAS har i stor grad ledet korstoget som har kritisert DY for å ha valgt å sette de fleste 787'ene og 737'ene stasjonert henholdsvis i Spania og i London på irsk register, og har hevdet hardnakket at dette er et krumspring for å unngå norsk arbeidsmiljølov, samtidig som SAS i stillhet selv leier inn fly fra et irsk selskap (CityJet) og crew (som jeg mistenker har irske kontrakter) til å fly på norsk innenriks! Er ikke dette et paradoks?
Nå kommer icke crew på CityJet Stockholm basen att ha iriskt kontrakt utan via APRI aviation som har avtal med SPF och facket som representerar cabin.
Detta p.g.a av att tiden tog slut att direkt förhandla med facken.
Den finska basen flyger direkt på den gamle Blue1 överenskommelsen med de finska pilot/cabin facken.
Personligen tror jag det är Flybe som nu har rört om lite mera i denna soppa, och det är det som lyfter känslor.
Ludde is offline   Reply With Quote