View Single Post
Old 11-02-2016, 20:27   #14
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: SAS Tokyo-Bergen

Med all respekt for Bergen og Flesland, så var dette prosjektet på begynnelsen av 2008 tallet et godt eksempel på hvordan man IKKE skal bygge opp flyruter.

Det var Avinor og Innovasjon Norge som dengang (tror det var 2007-2008) satte av midler i et fond for mer eller mindre å finansiere innkommede maskiner fra Japan med JAL og SAS.
Tanken var at ved å konkret finansiere disse flightene, å stimulere til videre trafikk og en etterspørsel i det Japanske markedet. Som ofte i Norge, når pengene tok slutt, var det ingen som fulgte dette opp for å sikre en mer bærekraftig og fremtidig betjening.
Det var ikke få millioner som gikk med til dette og i ekte innovasjon Norge ånd, uten etterarbeid og krav til langsiktige resultater.

Dette er et kron eksempel på alt som tidligere var galt med Avinor, ruteutvikling og innovasjon Norge der pengene satt løst kombinert med direkte innkompetanse i det langsiktige ruteutviklings arbeidet.

Jeg er meget optimist i forhold til den omveltingen som når skjer rundt denne typen arbeid i Avinor. Det er langsiktig arbeid som vil ta mange år før fruktene kan høstet.

Så får Bergenserene være takknemmelige for at SAS faktisk har klart å få skvist ut en minimal etterspørsel etter dette fiasko prosjektet
Cockpitview is offline   Reply With Quote