View Single Post
Old 10-02-2016, 02:10   #5
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Emirates sin Oslorute - Fra Sept 2014

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Festlig. Flyene går veldig ofte OSL-DXB på nær MTOM pga seafood. Senest i dag gikk de med 20kg margin til max. Stinn brakke og 23tonn seafood.
På dager med mindre pax øker de cargo opp mot 40tonn.
Liten korrigering der.

MZFW (Max Zero-Fuel Weight) på 777-300ER som EK bruker er 237.682 kg.
MLAW (Max Landing Weight) på flytypen er 251.290 kg.
MTOW (Max Take-off Weight/Mass) er 340.194 kg.

Så. Om flyet er fullt:
Med pax og cargo, så ligger vi tett opptil eller akkurat på MZFW. Vanligvis tar de rundt 60 tonn med ramp fuel. Ved take off så har de brukt cirka ett tonn med fuel på taxi.

Regnestykket blir:

237.7 (ZFW)
+ TOF (Take off fuel) 59.0
= TOW (Take off Weight) 296.7.

Flymaskinen veier da 296.7 tonn ved take off. Og MTOW er da 340.2 tonn. Langt under maksgrensen for take off.

De brenner cirka 45-50 tonn med fuel i løpet av turen.

296.7 (TOW)
- 47.0 (Trip fuel)
= LAW (Landing Weight) 249.7 (MLAW 251.3)

Det vil si at om vi ligger akkurat på MZFW, så ligger vi langt under MTOW, men vi ligger også veldig nære MLAW.

Og det er MZFW eller MLAW vi regner ut underload fra. Så om vi sier at vi har 10 kilo å gå på, så er det ofte på MZFW eller MLAW. Aldri på MTOW, fordi at den er såpass høy. Det sier jo litt om kapasiteten til 77W. Vi kunne jo fuela 100 tonn, og flyet kunne grovt regna flydd i rundt 10-11 timer med den lasten.

Bear with me med formuleringene og at det muligens ble litt rotete dette, men skriver på mobil klokka to på natta.

Last edited by Michael; 10-02-2016 at 02:22.
Michael is offline   Reply With Quote