Quote:
Originally Posted by robertaas
Er det noesn spesielle grunner på at de skulle tvile på tilhørighet i Norge?
Hvor lenge var du i Iran?
Og hvilke papirer var det man skulle ha med til intervjuet? Skjønte det slik at man ikke fikk noen klar liste før man dukket opp.
|
De tvilte på at jeg faktisk hadde binding ties når jeg er ferdig med å studere til sommeren og fortsatt ikke landet en fulltidsjobb (jeg har allerede en deltidsstilling). Spurte om jeg hadde CVen min med men det hadde jeg ikke. Jeg har en ganske lang CV med ting som jeg har drevet med ved siden av studier i forskjellige organisasjoner og har således et så sterkt sosialt nettverk i Norge jeg ikke vil flytte i fra (dette kan være binding ties).
Ja jeg måtte redegjøre for ting jeg så i Teheran og det husket jeg ikke alt ved da - men unnlot taktisk å nevne den gamle amerikanske ambassaden. Jeg måtte svare på om jeg hadde møtt noen myndighetspersoner og sånt - jeg sa passkontrollen. Han spurte også hvordan jeg som student finansierte reisene mine og jeg sa jeg hadde arvet en del penger som jeg bruker noe av og selvsagt egen inntekt. Han betvilte som sagt at jeg finaniserte reisene mine selv.
Og skulle jge snyltet på en stat så er vel neppe det særlig attraktivt i USA. Da hadde jeg gått på NAV i Norge.
Så her lønner det seg å ta med omtrent alt. Fordi de kan finne på å spørre om omtrent alt. Ta gjerne med lønnslipper, årsoppgaver, bankutskrifter, CV, leiekontrakt (eller dokumentasjon på om du eier bolig), ja det er drøyt - men de er ute etter å ta deg. Jeg fikk spørsmål om hva mitt tema var på masteroppgaven og en del spørsmål som gikk på om jeg kunne faget jeg sa jeg studerte.
Jeg regner uansett med at jeg ikke var veldig langt unna å bli godkjent men jeg så flere som fikk det grønne visa denial skjemaet som de delte ut til de som ikke fikk visum. Tror jeg snakka med konsularbeideren i 10 minutter før han nekta meg visum. Men neste gang så skal han få se så mange dokumenter han bare vil. For det visumet skal jeg ha - jeg forventer jo at det neste intervjuet blir langt verre da.
Jeg var i Iran torsdag til mandag i pinshelga i fjor.