Quote:
Originally posted by Hurum
Uten å være sikker, vil jeg anta at West Air f.eks henviser til saken hvor man fikk stopp i flytrafikken og uregelmessigheter i flere dager pga meldingen kom om at Røyken skulle flyttes til Sola om et par år fram i tid, og flygelderne kanskje følte det litt på samme måte som BTS-ansatte gjør nå....selv om ikke flygelederne ville miste jobbene sine.
|
Og for å ta den der en gang til så ble det vurdert dithen at det ikke var mulig å avvikle trafikken jfr regelverket. Dette var ikke en avgjørelse som ble tatt av flygelederne, men av ledelsen. Folk møtte på jobb men Røyken er ikke forutsatt å drive normalt under slike driftsforstyrrelser og derfor måtte man på mandagen stenge. Tirsdag var hovedproblemet at feil fly var på feil plass. For i Røyken satt man tirsdagen klar til å drive flykontroll, dog med redusert kapasitet. Dessverre hadde de ingen fly å pushe.
Flygelederne i Røyken brant ikke Avinorflagg i sinne. Men enkelte var så opphisset denne mandagen, at de vurderte seg uskikket til å drive flykontroll.
En kan jo spørre nok en gang: Ønsker DU at en ukonsentrert flygeleder skal styre flyet ditt rundt sammen med 10-12 andre over Østlandet? Sjøl satt jeg på Gardermoen og ventet forgjeves på at flyet mitt skulle først ankomme og så gå. Med tanke på alternativet så var det helt greit.