Quote:
Originally posted by CK
det er jo et ikke problemfritt forhold mellom WF og SK (BUSK). Kanskje det mest ryddige ville vært at WF ikke var et datterselskap av SAS AB, men underlagt SAS Braathens? Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter, som eventuelt kunne overtas av SAS Braathens når markedet krevde større maskiner, og omvendt. OSL-HAU og OSL-KRS kunne sikkert ha blitt fløyet med Q400 på en del dager/tider.
|
Da er vi inne på hele kongstanken til Jørgen Lindegaard om å ha flere uavhengige selskaper i konsernet som utvikler seg i ulike nisjer og optimerer markeder. Sånn sett er det positivt at
SKBU og WF opererer hver for seg. På den annen side er det ulike interesser, og litt for ofte tenkes det i tradisjonelle baner.
HAU og
KRS er jo glimrende Q400-ruter, det samme ville en nonstop-rute
SVG-
TRD vært. Men å legge WF inn under SKBUs vinger? På kort sikt neppe mulig. På lang sikt? Scandinavian Regional og Scandinavian Airlines over hele fjøla (=Braathens-navnet forsvinner).