Quote:
Originally Posted by ThomasB
Cockpitview CPH kommer nok snart med en oversigt over markedsandele i 2015. Det bliver interessant at se, hvor langt eksisterende aktører i lufthavnen er gået for at forsvare sin position.
|
Det blir svært spennende å se, ikke minst for å se om Ryanair snakker sant:-)
Nå har jo
CPH gjennom året gjort en rekke tiltak for å sikre at det ikke lenger er mulig å beregne belegg og kapasitet pr selskap, ved blandt annet å ikke offentligjøre regularitetsrapporter pr selskap og stenge for søkemulighetene i statistikk systemet til trafikstyrelsen. Etter sigende fordi hverken flyplass eller flyselskapene ønsker at dette skal være tilgjengelig for almenheten.
Således vil jo markedsandels rapporten som du skriver, være eneste fasitsvaret på pax pr selskap utover hva selskapene selv rapporterer til pressen.
Men det er noe i disse tallene som murrer veldig.
CPH rapporterer jo nå Grønnland som Intercont og Færøyene som Europa trafikk. Ser man på tallene
CPH presenterte for innenriks i 2014 for hele året, så er tallet 1.946.790 pax. I rapporten i her står det at det i 2014 var 1.661.864 pax
Altså det "mangler" 285.000pax som nå er flyttet over til vekst for Europa trafikk og Intercont.
Sagt på en annen måte, de repreenterer ingen netto vekst i utenriks pax.
Det betyr jo da, om jeg har forstått det riktig at
CPH ikke har en utenlandsvekst på 1,03 mill pax som de skriver, men på 745.000pax. Dersom det FR rapporterer til som solgte seter fra
CPH med 800.000 seter, så vil jo det si at sannheten er en ganske annen enn hva som blir fremstilt.
Om dette er sant, så har jo FR sin etablering tatt hele veksten pluss allerede eksisterende trafikk!?
Korriger meg gjerne!