Quote:
Originally Posted by ThomasB
CPH:
1.933.486 +12,5%
Indenrigs: +10,2%
Europa: +12,3%
Interkont: +15,2%
Transfer: +8,1%
Tal for hele året:
26.610.332 +3,8%
Indenrigs: -2,9%
Europa: +4,4%
Interkont: +3,6%
Transfer: -5,6%
"Københavns Lufthavn har i mange år arbejdet for at øge antallet af rejsende til Danmark, og syv ud af 10 af de nye rejsende i 2015 var også netop turister og forretningsrejsende, der besøger Danmark."
...så 2/3 af årets vækst på 1 million passagerer kommer fra tilrejsende passagerer.
https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyh...fthavn-i-2015/
Udviklingen i indenrigs og transfer har været positiv de sidste par måneder og forårets blodbad med store fald i begge passagergrupper er slut. I første halvår 2015 tabte CPH 50.000 indenrigspassagerer og 200.000 i transfer. Med de positive tendenser kan det forventes, at lufthavnen vil vinde en del af de tabte 250.000 passagerer tilbage i første halvår 2016.
|
Dette er en helt utrolig vekst og det er nå ganske interessant å lese av rapporteringen mot innsatt kapasitet og effekten av Ryanair.
I følge
CPH og Ryanair har selskapet i år satt inn rett under 900.000 seter på
CPH (mars-desember). Videre sier Ryanair at de ligger på over 90% i snitt load på
CPH. Det vil si ca 800.000 solgte seter dersom vi legger deres rapportering til grunn. Den totale veksten på Europa ruter var på 935.204pax. Det vil si at Ryanair står for mer eller mindre hele den netto økningen i antall europeiske pax fra
CPH i perioden april-desember og/eller 85% av all veksten i europatrafikken for året som helhet.
Med tanke på hvordan Ryanair sine konkurrenter på Kastrup har møtt etableringen med lave priser og økt sin frekvens, så skal det bli meget interessant å følge utviklingen inn i 2016 hvor kapasiteten til Ryanair er mer enn fordoblet i forhold til forrige vår og sommer.
CPH har jo nå fordelen av å være priset meget gunstig fra flere viktige markeder, som følge av pris og kapasitetskrigen, noe som gir god stimulanse for innkommende trafikk. Spørsmålet er om de klarer å beholde veksten når selskapene så smått begynner å justere sine programmer som følge av konkurransen og både pris og kapasitet justeres.
Lav pris gir kortsiktig vekst og lett tjente innkommende pax, men det gir også en tilsvarende stor fallhøyde når kapasiteten og prisene justeres opp. Da blir interessant å se hvordan
CPH fremover skal sikre nettopp dette!