Quote:
Originally Posted by jefi99
Paremetrene er vel altid elastiske. Hvor er LN- KGL's grafer, når de går imod OSL?
|
Kunne du redgjøre for hvilke parametere du mener går imor
OSL?
Får året som helhet vil antallet passasjerer på
OSL ha vokst med nesten 2%.
Tatt i betrakning at antall bevegelser vil være ned hele 15.000 for året som helhet, er jo det faktisk veksten ganske oppsiktsvekkende! I snitt en reduksjon på ca 20 rotasjoner inn og ut av
OSL pr dag. Høyere priser og redusert kapasitet har gitt flere reisende. For 2014 har
OSL kun vært stimulert av Emirates som tillagt ny kapasitet av betydning, samtidig som AB har forsvunnet.
Det er i sterk kontrast til
CPH som har en imponerende tiltrekning på nye ruter og aktører. Et tilsig som i følge flyplassledelsen er selve forutsetningen for at
CPH skal kunne fortsette å vokse. Inn mot 2016 med mer enn 50 konkrete økninger og nye ruter mot
OSL sine 7.
CPH høster fortjent annerkjennelse for å lande nye selskap og ruter i et imponerende tempo. Få flyplasser kan vise til tilsvarende tempo i nye etableringer og kapasitetsøkning.
På en annen side, dersom ryktene rundt årsakene til avgangen i
CPH sitt salgsapparat i høst stemmer, så er det på det rene at
CPH allerede har en stor utfordring inn mot 2017.
CPH er intet unntak for at eksplosiv kapasitetstilførsel også koster for eksisterende aktører.
For
OSL sin del, så vil det tilkomme ca 2 millioner pax når Ryanair legger over trafikken til Gardermoen fra Rygge. Dessuten er det et flyselskap med betydelig nærvær i Vestfold som lenge har ønsket å flytte til
OSL.
Transfer vil gi et boom i nye reisende som tidligere har valgt andre hubs utenfor Norge. Innkommende turisme stiger kraftig til Norge som følge av svakere kronekurs. Både
SAS og Norwegian rapporterer om en markant økning for innkommrede reiser for 2016.
Samtidig er markedsarbeidet på
OSL ikke til å kjenne igjen med flere grep og ressurspersoner jeg håper snart også blir gjort kjent for publikum.
Stikkordet er ny terminal og utvidet kapasitet fra 31MAR17. Da skal de levere!
Jeg er ganske sikker jefi99 på at 2 måneder med eksepsjonell vekst på
CPH, hverken avskriver
ARN eller
OSL om å utfordre
CPH som den største flyplassen i Norden i årene som kommer.