View Single Post
Old 27-12-2015, 21:43   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Lenge siden sist, Lufthansa F

Merket med en gang at det kom til å bli en bra flight. Lufthansa har som regel vennlig, personlig og varm service. Man har på følelsen av crewet er gamle venner som jobber med lave skuldre. Ikke noe er kunstig eller stivt, bare hyggelig og korrekt. Kan egentlig sammenligne servicen med Palace Grill, mens en del andre flyselskap ligner mer på nå nedlagte Restaurant Oscarsgate. Jeg vet hvor jeg føler meg mest hjemme!

En liten amuse bouche etter avgang, kamskjell som var helt innenfor.

Setet i 2E ble oppredd like etter avgang, så man kunne rulle seg bort ved behov

Kaviaren startet ca 40 minutter etter avgang. Fikk ikke noe tilbud om kald vodka, men samme kan det være når det er fri flyt av topp champagne. Glasset rakk sjelden nærme seg tomt.

Trippelforrett, må si at presentasjonen i etasjefat var litt kulere, men dette er kanskje mer praktisk.
Laks på agurk var godt, osten var et litt annerledes innslag, og anden lett kan bli litt tørr. Alt i alt variert og godt.

Mener jeg leste noe på siden til Lufthansa om at man kunne be om vinsmaking. Det hørtes ikke ut som en dum ide:

Flyvertinna syntes i alle fall det var en god ide, hun svarte meget overbevisende "Ja gjerne, jeg elsker når passasjerene spør om det"

Heldigvis ble det nettopp vinSMAKING, der det var nok i glasset til å smake på vinen, uten at man følte man måtte tylle i seg den 2., 3. og 4. beste vinen. Rieslingen og rieslingmiksen var for tørre til maten, italieneren var ganske bra, men best var "stikkelsbærvinen" Cloudy Bay. Den taklet alle de ulike smakene i forrettene. Ikke uventet passet også Champagnen bra, gode champagner gjør gjerne det I tillegg ble jeg anbefalt Beerenauslese til oste-retten, og den var den beste vinen akkurat til den retten. Dette ville selvsagt flyvertinna høre alt om, men veldig utfyllende smaksnotater klarte jeg nok ikke å produsere.

Ønsker man champagne tømt over sorbeten? Det hørtes jo også ut som en meget god ide, spesielt når det var snakk om en såpass habil champagne!

Hadde man hatt vinsmaking på hvitvin, så måtte man vel gjøre det samme med rødvin? Følte nesten det som en forpliktelse, når de kom og stilte opp 4 viner og trakk opp korken etter tur. Flyvertinna kunne meddele at karen på 1A anbefalte den chilenske, for den var prøvesmakt i loungen.

Maten var god, minnet egentlig litt om norsk julemat. Ikke noe fancy, eksotisk eller eksklusivt, bare god mat og god drikke. Vinsmaking til mat er egentlig ganske så moro, og det er utrolig mye lettere å avgjøre hva som egentlig passer til denne maten og ikke. Her må jeg si meg enig med den tyske herren. Den italienske luktet bedre enn den smakte, den australske virket litt gammel og daff, mens den franske var et sikkert valg. Den klart beste var likevel den chilenske, den passet godt til maten og var også meget god alene.

Dessertvin og ost

Ble anbefalt Amaretto til desserten, og det var jo en god kombinasjon. Sikkert ikke noe jeg hadde funnet på helt av meg selv, så det er greit å få litt tips i ny og ne.

Lufthansa var i det gavmilde hjørnet, og det ble derfor utdelt en julekalender med konfekt

Dette var vel 1. desember, og da måtte man få litt julestemning i kabinen. Crewet var i toppslag i alle fall, og passasjerene koste seg også skikkelig.

En god avslutning på et godt og langt måltid. Da hadde det gått ca 2:30 fra kaviaren ble servert. Akkurat passe tempo.
Droppet Johnny Walker denne gangen, har man blitt klok av skade??

Egentlig ville jeg sitte og drikke champis frem til landing, men det begynte å nærme seg 18 timer siden jeg sto opp, og fornuften sa at den burde brukes i tre timer.

Last edited by Dag Viking; 27-12-2015 at 21:47.
Dag Viking is offline   Reply With Quote