Samtidig som Jet Airways legger ned
BRU-
YYZ, and Brussels Airlines annonsert de selv starter opp Toronto og øker A330 flåten med to maskiner.
Den første maskinen kommer til våren, og gjør at de kan starte Toronto, samt øke på Washington, Entebbe og Kigali. Neste maskin kommer først om 12-15 og SN vurderer da flere destinasjoner i Afrika
http://press.brusselsairlines.com/br...nental-growth#
Quote:
Brussels Airlines plans a major expansion of its long haul network. Their fleet will welcome two additional Airbus A330 aircraft. Next spring the airline launches flights to Toronto, now that Jet Airways has announced it is leaving the route. In addition, the offer to Africa and the US will be expanded
|
Brussels Airline har fra før 8 maskiner i longhaulflåten, 5 -300 og 3 -200. Den første maskinen som nå kommer er visstnok en som kommer fra SQ og som da vil bli den yngste maskinen i flåten. Av de 5 -300 så er det en miks av GE og PW motorer, og siden maskinen de nå får har RR motorer, vil da da operere A330-300 med samtlige tre motorprodusenter, på tross av en relativt liten flåten. Sånn apropos nerdedetaljer
Og de -300 de har i flåten er jo blant de eldste i verden og den første av de er 22,5år gammel. LN30 var den 3. A330 av samlebåndet og er fra 1993, og de har også nr. 4 og 6. som kom ut av fabrikken. Alle med tre GE motorer. Også har de 2 -300 med GE motorer, "ungfoler" levert
LTU rundt årskiftet 1994/1995
De tre -200 maskinene er alle -223 maskiner, dvs med PW motorer og har alle vært innom Swiss/Swissair, to levert nye i 1998 til Swissair, og den siste levert Sabena i 2000