View Single Post
Old 15-12-2015, 23:09   #13
Flying
Newcomer

Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

DEL 8 (Santiago)

Da var man kommet til Santiago i Chile. Flyplassen her er oversiktlig og grei. Enkelt å finne frem og prioritert bagasje fungerer utmerket. Jeg ble en av de første til å få bagasjen min.

Flyplassen ligger ca 10 minutter med taxi fra sentrum, altså rimelig sentralt. Hotellet jeg bodde på var 20 minutter fra flyplassen men taxisjåføren var visst nok ikke så kjent i "sin egen by" så han kjørte rundt i 50 minutter før han fant hotellet. Det viste seg at han hadde kjørt via sentrum og det skulle ikke være nødvendig. Greit nok for meg, jeg hadde avtalt pris på forhånd og når han i tillegg viste meg alt som var verdt å se nærmere på etterhvert som vi kjørte forbi det i sentrum, så skal ikke jeg si jeg er missfornøyd

Hotellnavn: Renaissance Santiago Hotel
Hotellstjerner: nesten 5
Etasje: 11
Pris: 1450 NOK, 2 personer, 1 natt.

Min opplevelse av hotellet (fra 1 til 6 - hvor 6 er best)

Førsteinntrykk: 5 (litt vanskelig å finne frem for tiden da det foregår veiarbeid og det er mange anleggsområder i området rundt hotellet).
Innsjekk/utsjekk: 6 (innsjekk: 5 min, utsjekk 2 min). Innsjekkingen var helt suveren, de tok bagasjen med engang man hopper ut av taxien og du får all info du trenger + litt mer som er nyttig å vite om byen etc dersom det er førstegang for deg der. Hyggeligere karer som er like glad i jobben sin skal du lete lenge etter. Du blir tatt i mot som om du skulle vært en konge. Topp karakter.
Service: 6
Språk: 5-6 (god engelsk)
Renhold: 5
Frokost: 5-6 (Frokosten på hotellet er noe av det beste jeg har vært borti. Mange typer brød, varm mat, nypresset juice, nydelig lokale/designe, hyggelige folk som jobber der, reint, fint og alt du trenger for å nyte en perfekt frokost og noe av det beste jeg har vært borti av frokoster på hotell).

Rommene er passelig store med en OK utsikt over den "ytre" byen og Andesfjellene:

Et steinkast unna hotellet ligger et kjøpesenter med mange spisesteder med alle typer mat. Så her er noe for en hver smak. Rett ved siden av ligger også et buss-stopp for en "Hop on/hop off" buss. Denne går rundt i hele byen og koster bare 100 kroner. Den går hvert 20-min.

Mercado Sentral, marked:

Midt i sentrum finner du "Cerro Sta Lucía" som et slott-lignende område med en fin liten utsikt over byen:

Ønsker du ennå mer utsikt anbefaler jeg å ta turen opp til "San Cristóbal Hill". her kan du enten gå opp (tar 1 time i følge en lokal mann) eller ta "funicular/fløybanen" som tar 2 minutter.

Utsikt over Santiago fra "San Cristóbal Hill"

Var ikke dette god nok utsikt for deg? Da bør du ta en tur opp i "Costanera" som du ser i bakgrunnen her. Dette er den høyeste byggningen i Sør-Amerika og er visst nok bygget på en plate som stabiliserer hele tårnet dersom jordskjelv skulle inntreffe, så den velter ikke med mindre det skulle være noe veldig kraftige greier.

Min opplevelse av Santiago:
Santiago virker som å være en mer turistvennlig by enn de to andre byene jeg har besøkt på denne turen, Buenos Aires og Montevideo. Det er mye bedre engelsk blant folk på butikker og folk man snakker med på gata. Byen virker renere enn BA og Montevideo og mye mer ivaretatt, mindre søppel og høyere standard på bygningene og et mer morderne helhetsinntrykk. Prisen er ikke så veldig forskjellig fra Norge men føler likevel at det var billigere enn Argentina, men dyrere enn Uruguay.

Ville jeg bodd på dette hotellet igjen?
Pga servicen: definitivt. Pga beliggenheten: tjaaa, det lå litt utenfor sentrum og "der det skjer". Hadde kanskje bodd halve oppholdet på dette hotellet og siste halva på et hotell i sentrum neste gang.

Last edited by Flying; 15-12-2015 at 23:18.
Flying is offline   Reply With Quote