Quote:
Originally Posted by LN-KGL
Ingen ulykke har bare en årsak, men er som regel en rekke av hendelser som fører til det. I NLM-ulykken ble pilotene varslet om de spesielle værforhold på bakken i Rotterdam før avgang og på flyets værradar mot Einhoven, men de to foran valgte å ta sjansen med det resultat at 15 andre mistet livet.
Det er en rekke andre ulykker der været har bidratt sterkt til utfallet, men i de fleste tilfeller er det svake leddet mennesket. Heldigvis lærer industrien noe fra slike ulykker. Eksempler på det er Air France 447 (avdekket bl.a. manglende kompetanse hos AF piloter) og American Eagle 4184 (avdekket bl.a. uheldig design av vingeforkant/anti-icing boot på ATR72/42). Men også to ulykker til SAS i den nyere tid hadde en sterk værfaktor:
Gottröra MD-80 OY- KHO - klar is på vingene som ble sugd inn i motorene, heldigvis overlevde alle ulykken
Linate MD-87 SE- DMA - tett tåke på flyplass uten bakkeradar som virket, en Cessna CJ2 som ikke stopper der han skulle og totalt døde 118 i denne ulykken.
Også jeg hadde flyskrekk. Min kur var å bli litt mer enn normalt interessert i fly.
|
Jeg har brukt to forskjellige taktikker - ene er å gå på kurs og den andre å suge til meg all informasjon jeg kan om fly. Jeg har begynt å lære meg hvilke fly jeg liker å fly og hvor jeg liker å sitte. Viktigs av alt så holder jeg meg til ett flyselskap enn så lenge. Jeg har kun flydd siden april da (før det hadde jeg 6 år på bakken), og har nå 18 flyvninger siden april. Men dette ble litt off-topic. Jeg er sjeleglad for dette forumet - her kan alle dumme spørsmål stilles for å roe en urolig sjel!