DEL 5: (Montevideo)
Hotellnavn: TRYP Montevideo
Hotellstjerner: 4
Etasje: 5
Pris: 2560
NOK, 2 personer, 2 netter.
Min opplevelse av hotellet (fra 1 til 6 - hvor 6 er best)
Førsteinntrykk: 3
Innsjekk/utsjekk: 5 (lynrask innsjekk under 1 min, utsjekk 5-7 min)
Service: 4
Språk: 4 (mest spansk)
Renhold: 3-4
Frokost: 3 (lite utvalg av brød, pålegg og drikke, ikke god juice, ok spiselokale).
Badet var skittent og mugg i taket. Dårlig vedlikehold generelt i hele hotellrommet. Ikke bra...
Ekstra info: dette hotellet ligger litt utenfor «sentrum» og «der-det-skjer». Det som trekker opp er at det ligger kun 100 meter fra et veldig stort shoppingsenter (Punta Carretas Shopping) med flere hundre butikker og alt mulig man trenger og ikke trenger.
Uruguay skal visst nok være det landet i Sør-Amerika som er tryggest å besøke med tanke på terror og krinimalitet. Så det er helt trygt å gå i gatene og se seg rundt, selv der det ikke er folk å se (men det anbefales å ikke gå rundt alene i tomme gater når det blir mørkt).
Det er ikke så veldig mye å se i byen av kjente kjennemerker. Men denne bygningen er en av dem få og heter «Palacio Salvo» og ligger midt i sentrum/bykjernen.
Dette er første gang jeg er i varmere strøk i juletider/desember. Og jeg må si at jeg ikke fikk helt julefølelsen selv om de hadde satt opp et juletre midt i byen. Ingen jul uten snø?
Montevideo har et par strender. Dette er den største av dem og ligger sør-øst i byen.
Jeg fikk testet en god del restauranter på den lille tiden jeg var i Montevideo. Maten var ikke dårlig, men jeg føler likevel at både mat, restauranter og service var bedre i Buenos Aires. Og du skal være veldig god for å finne en restaurant der de snakker engelsk (ellers så var jeg ekstrem uheldig bare). Av alle jeg var innom var det kun 1 restaurant som kunne noe engelsk. De andre var helt blanke og kunne ikke et eneste ord engelsk, kun spansk….
Min opplevelse der i fra ble dermed at Montevideo ikke er like «turistvennlig» for folk som ikke snakker spansk. Folk på gaten «glodde» litt mer på oss også (skulle tro de ikke hadde sett turister før, ikke ekstremt, men litt flere blikk enn i BA når man kom gående med en selfie-stang og ryggsekk)
Tok meg en tur ned på havnen for å se hvilke båter som lå inne. Da fikk jeg øye på norske «Bow Faith» fra Bergen med fullt norsk mannskap. Stilig.
Min opplevelse av Montevideo:
Taxiene og sjåførene virker litt mer «slurvete» enn i Buenos Aires, du kan bare ta ut 900 kr i minibank pr dag, byen er litt mindre turistvennlig enn BA, veldig dårlig engelsk (trodde Buenos Aires var dårlig men her snakker de nesten ingenting engelsk), generelt dårligere standard på spisesteder samt hotell. De har en fin og lang strand for dem som liker å bade og bruke dagen sin der. Bra shopping senter (de har flere enn det jeg nevnte). Hadde jeg hatt 1 dag ekstra der hadde jeg tatt meg en tur til «Punta del Este» som virker veldig kult (ca 1.5 time fra Montevideo).
Ville jeg bodd på samme hotell?
Nei. Fikk lite for pengene og ville bodd nærmere sentrum neste gang.
Ville jeg reist tilbake til Montevideo?
Ja