View Single Post
Old 29-11-2015, 20:24   #9
Flying
Newcomer

Default Re: Argentina, Uruguay og Chile + Easter Island

DEL 1:

Dagen startet på Ålesund lufthavn Vigra med kursen mot København Kastrup som var første stopp.

Ålesund lufthavn er ikke så stort med totalt 6 gater innland og 2 gater utland. De har akkurat pusset opp, så den ble ca dobbelt så stor nå enn hva den var tidligere.

Flight: Ålesund - København
Rute: SK 2893
Flyselskap: SAS
Klasse: SAS GO
Sete: 9F
Flytype: CRJ 900
Reg: OY-KFH

Om flyet:
Flyet som skulle ta oss til København var en CRJ 900. Personlig må det være et av mine favoritter innen flytypen "småfly". Gode stoffseter med 2-2 konfigurasjon, vinduene er ikke plassert langt nede og de er stillegående.

Min opplevelse på denne flighten (positivt +, negativt -)
+ Vi fikk boarde 5 min før oppsatt boarding time,
+ ingen forsinkelser ut og med avgang før tiden,
+ bra service ombord. De spurte hyggelig om det skulle være noe å spise eller drikke, jeg tok 2 drikker og fikk tilbudet om jeg ville ha ennå mer (har diamant kort = gratis drikke hos SAS). Ingen sure miner fra crewet.

Vi landet på København Kastrup i god tid før vi skulle (brukte rundt 1 time og 5 min fra AES - CPH).

Neste flight:

Flight: København - Frankfurt
Rute: SK 675
Flyselskap: SAS
Klasse: SAS GO
Sete: 7F
Flytype: Airbus A320
Reg: OY-KAP

Om flyet:
Airbus A320 med 3-3 konfigurasjon. Mellomlander du i Danmark og skal videre med SAS er det veldig vanlig at det blir en Airbus i motsetning til Oslo/Gardermoen og Stockholm/Arlanda som har mesteparten av sine SAS flights innenfor Europa med Boeing

Min opplevelse på denne flighten (positivt +, negativt -)
+ VELDIG prioritert boarding og til riktig tid... (de tok til og med stikk-kontroll på meg om jeg hadde med meg EBG/EBD kortet og jeg fikk ikke gå ombord før det ble vist frem, i tillegg til at boardingkort måtte skannes).
+ Landet i Frankfurt i henhold til oppsatt tid.
- Forsinket ut fra CPH med 25 minutter.
- Servicen ombord var variert. Ingen smil fra kabinansatte og hun ene dama ombord ble sur da en passasjer ikke tok på flightmode 25 min (!) før avgang...

Når jeg ankom Frankfurt Airport var det viktig å huske å hente baggasjen for og så gå igjennom tollen, sjekke inn bagasjen på nytt sikkerhetskontroll (nei man må vanligvis ikke det dersom du har en gjennomgående billett / samme PNR). Men siden totalsummen på billettene ble billigere ved å booke reisen ned til Frankfurt og videre til Buenos Aires seperat, gjorde jeg selvfølgelig dette da jeg uansett hadde 6 timer å slå i hel i Frankfurt før neste flight.

Etter å ha sjekket inn bagasjen og fått boardingkort var det en laaang gåtur til gate C16 og senator/first loungen.

Senator / first loungen på C-terminalen har en veldig kul funksjon, nemlig boarding direkte fra lounge. Dvs du kan gå rett i loungen å slappe av i noen timer for å så slippe å følge med på tavlen over hvilken gate du må løpe til når det er boarding. Denne loungen har connection direkte til gate C14, 15 og 16.

Jeg ankom loungen ca 4 timer før avgang, så her var bare 5-6 personer og veldig fredelig atmosfære. Helt greit utvalg av mat, drikke og snacks. De som jobber her rydder opp etter deg så snart du har spist opp og det er et veldig strøkent førsteinntrykk av loungen.

Her er et bilde av flyet, Boeing 747-8l tatt rett fra godstolen i loungen. Fin utsikt over flyplassen. Fortsatt et par timer til boarding, og da er det bare å gå rett bort her og ombord, behagelig å tenke på.

(for å ikke lage for høye forventninger til del 2: jeg flyr ikke First Class videre på neste flight ).

Fortsettelse fra loungen og ombord i flyet kommer.

Last edited by Flying; 30-11-2015 at 15:24.
Flying is offline   Reply With Quote