Litt av-emnet, men relevant da det relaterer til ølutvalget til
SAS:
For å holde meg våken etter flighten fra Oslo tok jeg turen til favorittbaren min i
NYC, Tørst. Et hav av øl, og bar-mat som virkelig tar pusten fra en. De har også en resturant skjult bak baren med drøyt 10 sitteplasser som de kaller Luksus. Denne innehar en michelin-stjerne og man kan fort regne med å legge igjen $150-200 per hode her, vel verdt det i mine øyne. Folka som jobber der har visstnok også erfaring fra Noma i København.
Slik så menyen ut på resturanten ved et tidligere besøk (set meny):
Alle som har reist med
SAS noen ganger kjenner vel til ølene som Mikkeller har brygget for
SAS. Mikkeller er et nomade-bryggeri som ikke eier eget utstyr, istedet brygger de bare øl hos andre bryggeri som har kapasitet til overs. Kontraktsbrygging på fagspråket. Navnet stammer fra fornavnene til de som startet det; Mikkel og Keller. Siden de ikke har eget bryggeri klarte de lansere over 100 øl første driftsår ved å bare maile avgårde oppskrifter og etikett-design til de forskjellige bryggeriene verden over som brygger for de.
Men Tørst har ingenting fra Mikkeller. Mikkeller er bannlyst.
Mikkel har nemlig en enegget tvillingbror som har lignende kroppsbygning, like mye skjegg - kanskje bare litt annen stil og like mye hår: Jeppe. Jeppe og Mikkel dyrket i mange år lidenskapen for øl sammen, Mikkel hadde Mikkeller, og Jeppe hadde en liten ølbutikk i København. Sammen hadde de også store ølsmakefester.
Men en dag fant Jeppe ut at han også ville starte et nomade-bryggeri, og dermed var bryggeriet Evil Twin født. Og det er her trøbbelet startet. Nå er de bitre fiender og snakker knapt sammen. Jeppe flyttet til
NYC og startet nettopp Tørst i tillegg til å vokse Evil Twin videre der, mens Mikkel forble i København, i tillegg til å ha startet barer her og der (inkludert San Francisco).
Skål!