Thread: 14 mai 1988...
View Single Post
Old 01-11-2015, 12:11   #6
Redbaron
Newcomer

Default Re: 14 mai 1988...

Takk for fine bilder alle sammen! Har faktisk ikke så mye selv, spesiellt ikke av meg selv i flyet..

Det var forøvrig en spennende og ganska utfordrende tur over Atlanteren. Steve som det nevnes om, samt Anders Sæther, hoppet av på Grønland og tok SAS hjem..., så jeg tok maskinen selv resten av veien. De andre som var med var to svenske mekanikere som hadde hjulpet til å bygge opp maskinen samt en amerikan med A-sertifikat. (Det har blitt fremstillt som att Anders S. fløy flyet hjem, men faktum er att han aldrig satt bak spakene)

Spennende var det å trygt komme fram uten avisningsutstyr når tempen på bakken var langt under null store deler av turen. Det ble mye sjekk av været og en del sikk sakk samt bytte av høyder for å unngå isingsforhold for det meste.. Flyet hadde en bensinvarmer, som fungerte opp till FL 100 ca, der la den av... Det som var igjen var en liten elektrisk ovn som gavn litt lunk, men iskalt var det i alle fall. Steve trodde instrumentene ikke ville funke i kulden, men de er alle testet til minus 55, så no worries fra min del

33 flytimer og 13 landinger senere var vi på Fornebu, efter low-pass på Flesland og Torp

Tenkte ikke så mye på det den gangen, men har senere forstått att det hele var en ganske unik flight:-) Flyet er kankse det beste jeg noensinne har fløyet, når det gjelder rorharmoni och følelese. Oppstart og lyd av en helt annen verden. Turbinmotorer er så mye mye enklere, men helt uten charm i sammenlikning.

Ny her på forumet, bor i Stockholm siden 2000, fløy i Norsk Air på den tiden, SAS Commuter og SAS fra 1989 til 2011. Jobber nå med andre spennende projekt utenfor luftfarten.
Redbaron is offline   Reply With Quote