Det var en artikkel i Finansavisen for et par uker siden ang norsk lakseeksport. Kort oppsummert:
- direkteruter fra
OSL er gull verdt både for produsenter og flyselskapene
- Marine Harvest understreker viktigheten av direkte langdistanseruter fra Norge pga tid og mer pålitelig levering
-
SAS sier de har blitt kontakter av flere produsenter som legger frem ønker om nye direkteruter fra
OSL (
MIA var på lista over ønskede destinasjoner)
- laks står for 20% av inntektene til EK i Norge
-laksesalget fra Norge til Dubai har økt med 82% siste året (kilde EK SkyCargo)
- EK sender ca 2000 tonn med frakt fra Norge derav 1600 tonn fisk. Halvparten havner på lastebiler til
CPH,
ARN,
FRA osv pga at det ikke er plass på
OSL flyet
- Speditøren Salmosped sier direkteruter på IC er avgjørende for å tilby det markedet etterspør
Artig å se at bransjen har fått øynene opp for verdien av direkteruter og faktisk proaktivt tar kontakt med blant andre
SAS for å fremme ønsker. Endelig begynner Norge (både turistindustrien, frakt og norske pax) se verdien av direkteruter så gjenstår arbeidet for
OSL og Avinor og koordinere dette og lage gode business case ut av det.