Thread: Frakt på OSL
View Single Post
Old 16-10-2015, 13:29   #17
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Frakt på OSL

Det var en artikkel i Finansavisen for et par uker siden ang norsk lakseeksport. Kort oppsummert:

- direkteruter fra OSL er gull verdt både for produsenter og flyselskapene
- Marine Harvest understreker viktigheten av direkte langdistanseruter fra Norge pga tid og mer pålitelig levering
- SAS sier de har blitt kontakter av flere produsenter som legger frem ønker om nye direkteruter fra OSL (MIA var på lista over ønskede destinasjoner)
- laks står for 20% av inntektene til EK i Norge
-laksesalget fra Norge til Dubai har økt med 82% siste året (kilde EK SkyCargo)
- EK sender ca 2000 tonn med frakt fra Norge derav 1600 tonn fisk. Halvparten havner på lastebiler til CPH, ARN, FRA osv pga at det ikke er plass på OSL flyet
- Speditøren Salmosped sier direkteruter på IC er avgjørende for å tilby det markedet etterspør

Artig å se at bransjen har fått øynene opp for verdien av direkteruter og faktisk proaktivt tar kontakt med blant andre SAS for å fremme ønsker. Endelig begynner Norge (både turistindustrien, frakt og norske pax) se verdien av direkteruter så gjenstår arbeidet for OSL og Avinor og koordinere dette og lage gode business case ut av det.
SQ321 is offline   Reply With Quote