Quote:
Originally Posted by TOS
Jeg må vel si at jeg er enig med RubberT. Det må være et formidabelt nederlag for bransjen om det er slik å forstå at man må reise en dag tidligere hvis man skal på noe viktig, fordi flyet kan være overbooket.  Jeg tror ikke det er slik at folk som reiser på forretningsreise vil ønske å bruke en ekstra dag for hver reise man foretar seg, men jeg kan selvsagt ta feil.
|
Et veldig riktig poeng. Vi skal kunne stole på det produktet man kjøper. Enten det er bussen til by'n eller flytur.
Vi vet at det overbookes og vi vet at stort sett så går det helt fint, men her er det jo ingen tvil om at revenue management hos
SAS har sovet litt. Det er ingen overraskelse at det er lite no-show i starten av høstferien.
I denne spesifikke saken, så tenker jeg også at passasjerene har vært vel optimistiske. Det handler om marginer og om å sikre seg. Har man noe viktig ved ankomst så vil de aller fleste se litt på tidsaspektet og se hva man bør gjøre for å sikre seg. Og uansett hva man gjør, så legger man som regel inn litt marginer for å sikre at man rekker frem. Skal jeg være på middag hos svigermor kl 17:00, så kjører jeg så jeg har noen minutter å gå på i tilfelle det blir litt forsinkelse underveis. Og for de aller fleste blir det det samme uansett hva målet er. Ser jeg frem til årets begivenhet så vil jeg være helt sikker på at jeg rekker det.
For noen år siden jobbet jeg med en hyggelig jente som skulle reise hjem til nord norge til jul. Så da sitter hun på jobb og ser på når hun må dra hjemmefra for å rekke flyet... Med å ta flytoget kl 9:20, så er jeg på Gardermoen kl 9:40, da har jeg god tid til å rekke flyet som går 9:55. Skal jo tross alt sjekke inn litt bagasje også....
Og familien i denne saken, har nok tenkt litt på den samme håpløse måten. Så har de i tillegg hatt maks uflaks med å bli tatt av flyet.