Helt generelt - flyselskap eller TV - skal sluttkunden bare måtte forholde seg til en part, og ansvarsforholdet følger overlevering av penger betalt for tjenesten. Jeg betaler Up&Away Air, de betaler Gunnars Bagasjeslakt, osv.
Det som gjør det hele komplisert er regelverket som det på biletten refereres til med veldig små bokstaver som begrenser flyselskapene sitt ansvar samt definerer faste tariffer. (kort ekstra ventetid = voucher til bolle og kaffe, lengre forsinkelse xxx EUR, osv). Utover dette kan jo forsinkelsen gi forskjellig utslag for den reisende avhengig av reisens formål. Her må det leses mye liten skrift og tidligere avgjørelser som skaper presedens.
Min erfaring er at reiseforsikringen er min allierte i slike tilfeller. Når forsinkelsen, skadet bagasje, mistet bagasje, whatever skjer ber jeg alltid flyselskapet om å gi meg et bevis. Utskrift som bekrefter forsinkelsen er nyttig. Bilde av smadret koffert. Bekreftelse på at kofferten er mange mil unna meg. Tar i tillegg imot det flyselskapet uoppfordret gir meg der og da som ekstra toalettmappe, hotellvoucher eller hva som nå passer.
Andre utlegg jeg måtte ha sørger jeg selvsagt for å ha kvittering på. Var det en jobbreise kan jeg også trenge bekreftelse fra arbeidsgiver på at jeg skulle i møte og være pen i tøyet.
Så ringer jeg reiseforsikringsselskapet og de vil være veldig tydelig på hva flyselskapet faktisk er pliktig å dekke. Søker så regress for dette hos flyselskapet og leverer inn claim på resten til reiseforsikringen.
På denne måten har jeg alltid fått dekket faktiske kostnader (KLM har ved en anledning dekket mobilregningen for å ringe hotell i US fra
AMS for å endre booking) og i noen tilfeller fått en erstatning (kan også ansees som prisreduksjon for ikke å ha levert riktig kvalitet på tjenesten).
Ved ett tilfelle klarte United å krølle ting til på en måte som var United sitt ansvar, og som for min del resulterte i noe forsinket ankomst og et dårligere sete. Her ville ikke reiseforsikringen kunne gitt meg noe og United sin taktikk med å plassere klageavdelingen i en kjeller uten trapp/heis/lys/telefon/epost/fax for å komme i kontakt med dem for å unngå claims fungerte utmerket. Mulig utbetalt erstatning, eller i det minste dekket skiven og øllen jeg måtte kjøpe i Y+ i stedet for å få den inkludert i C der jeg skulle sittet, var ikke verdt innsatsen.