View Single Post
Old 07-09-2015, 09:00   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Noen saker fra Flyklagenemnda

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Dette er kanskje ikke et perfekt eksempel, men det reflekterer forundringen min.
Det er et elendig eksempel på alle mulige måter (om en person (eller bag) blir forsinket eller skadet, er ikke det samme), men jeg forstår nok hva du mener. I tilfellet så er bagasjen fortsatt flyselskapets ansvar, og handlingsselskapet er dennes agent og det er heller ikke noe som er pålagt flyselskapet.

Parkering av fly på en lufthavn blir annerledes siden flyselskapet ikke i rimelig grad kan påvirke dette. Spesielt på en flyplass som OSL hvor det er lufthavnsoperatøren som har enerett både på disponering av parkering og passasjertransport til terminalen.

Så vidt jeg vet er det ikke noe lovverk som regulerer hvor langt det skal være inn til terminal, hvor lang en terminal kan være og gangavstander. Det eneste som regulerer til en viss grad er hva som blir definert som MCT - Minimum Connection Time.

Det er mange lover og regler som regulerer flyreisene. Mange er verdt å sette seg inn i om man flyr relatit ofte. De fleste har etterhvert blitt kjent med at det er en en EU-lov som heter 261/2004, men når ikke den dekker så er i hovedsak Montreal-konvensjonen av 1999 som ganske mange land, inkludert Norge (gjennom Luftfartsloven samt EU 889/2002) har ratifisert og er en del av regelverket. Og så har du også kontrakten du har med flyselskapet som er regulert gjennom befordringsvilkårene, og vil normalt reguleres gjennom kontrakts- og avtalerett.

Skadet bagasje reguleres av art. 17 i Montrealkonvensjonen:
Quote:
2. The carrier liable for damage sustained in case of destruction or loss of, or of damage to, checked baggage upon condition only that the event which caused the destruction, loss or damage took place on board the aircraft or during any period within which the checked baggage was in the charge of the carrier. However, the carrier is not liable if and to the extent that the damage resulted from the inherent defect, quality or vice of the baggage. In the case of unchecked baggage, including personal items, the carrier is liable if the damage resulted from its fault or that of its servants or agents.
Forsinkelse er i følge art. 19:
Quote:
The carrier is liable for damage occasioned by delay in the carriage by air of passengers, baggage or cargo. Nevertheless, the carrier shall not be liable for damage occasioned by delay if it proves that it and its servants and agents took all measures that could reasonably be required to avoid the damage or that it was impossible for it or them to take such measures.
I Luftfartsloven:
Quote:
Forsinkelse av passasjerer
Dersom passasjerene blir forsinket, er luftfartsselskapet erstatningsansvarlig med mindre det har tatt alle rimelige forholdsregler for å unngå skaden eller det var umulig å ta slike forholdsregler. Erstatningsansvaret ved forsinkelse av passasjerer er begrenset til 4 150 SDR (omtrentlig beløp i lokal valuta).

Forsinkelse av bagasje
Dersom bagasjen blir forsinket, er luftfartsselskapet erstatningsansvarlig med mindre det har tatt alle rimelige forholdsregler for å unngå skaden eller det var umulig å ta slike forholdsregler. Erstatningsansvaret ved forsinkelse av bagasje er begrenset til 1 000 SDR (omtrentlig beløp i lokal valuta).
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote