Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde
SAS (og andre som har samme praksis) burde hatt en OBS på nettsidene som klart og tydelig frem FØR du bestiller at dette kan inntreffe.
Nå har jeg etter hver fått kontakt med SAS, og fått bekreftet fra to hold i den bedriften at dette får jeg ordne opp i selv med banken. Ikke vårt problem er den klinkende klare beskjeden.
Vel, da vet jeg det.
|
Dette kan skje uansett, det er ikke avhengig av reisebransje. Et kjapt google-søk så finner du ut at det har skjedd i vanlige butikker, minibanker m.v. Det er en feil/problem hos kortselskapene/banken som butikken (her
SAS) ikke får gjort noen ting med. Høyst sannsynlig så har ikke
SAS fått dobbelt opp med penger, og de har heller ikke spor av at dette har skjedd. Sånn sett burde banken advare om det når du bestiller kort der.
De butikkene (selskapene) som reserverer et høyere beløp enn du skal betale, eks. hoteller, leiebilselskaper m.v. pleier å opplyse om det.
SAS (og andre butikker) må gjøre følgende når du handler:
1) Reservere beløpet
2) Lage billett i eget system (dvs. ekspedere varen)
3) Trekke beløpet
I veldig mange tilfeller her hjemme har man ikke lov til å trekke beløpet direkte (eks. nettbutikker) før varen er sendt. Derfor sekvensen med reservasjon. Når banken misser på reservasjon og trekk og ikke greier å kansellere reservasjonen i det beløpet trekkes så kan ikke butikken noe for det. De er prisgitt
DIN bank og DITT kortselskap.
At du ikke har opplevd det før sier jo litt om hvor sjelden det inntreffer. Jeg tror jeg har opplevd at en reservasjon har blitt hengende ved et par anledninger, men det er på kredittkort så da spiller det mindre rolle.