Quote:
Originally Posted by hlorange
Jeg klarer ikke helt å se at dette er så nytt, bortsett fra at det i denne generasjonen fly selvfølgelig fungerer bedre enn forrige generasjon.
|
Det nye er at man kan sense at noe er på gang på ett mye tidligere tidspunkt før (målbare) bevegelser kommer i motsettning til vanlige accelerometere/Gyro samt at mottiltakene er bedre tilpasset bevegelse som kommer pga softwaren.
Quote:
Enhver trykkforandring vil forårsake bevegelse (dog mikroskopisk) samtidig som sensoren merker trykkforandringen. Signalet om trykkforandringen vil komme frem til styringsenheten etter at bevegelsen er skjedd. Dog - vi snakker mikroskopiske bevegelser her...
|
For å sitere Boeing Chief engineer;
Quote:
“The airplane is a big inertial mass,” Sinnett says. “Even though the gusts come and go very quickly, it takes a discrete amount of time for the airplane to react inertially. If you compare computational speed to the inertial reaction time of a large mass like an airplane, it’s like comparing clock time to geologic time.”
|
Quote:
“We sense a pressure differential and we counteract the pressure differential prior to the inertial response of the airplane.”
|
Quote:
If, for example, a strong horizontal wind gust hits the aircraft, the system calculates the pressure differential across the vertical fin of the aircraft, then moves the rudder to counteract that gust. All of this happens before the aircraft’s inertial response, which is why engineers have unofficially dubbed it a “gust suppression” system.
|
----
Quote:
Og det barometereksempelet fungerer dårlig på en innflyttet bergenser... Her hadde man løpt i skyttel til paraplystativet om man skulle fulgt barometeret...
|
Barometer i Bergen er vel bortkastet ja, det står vel i bånn kontinuerlig
W