SAS har jo nå i snart 2 år mettet det norske publikum om nye ruter i emningen.
Nye ruter basert på økt etterspørsel fra det norske markedet og tilpasset norske næringslivsinteresser. Både Gufstavson og Eivind Roald som siteres frekvent i en rekke avisinnlegg at det vil komme nye IC ruter til Asia og USA i Norge. De fleste også omtalt og referert til i tråder her inne! Nye ruter fra Norge og Sverige som et resultat av et sterkt marked og et ønske om å betjene flere norske og svenske reisende direkte ut i verden.
I samme periode velger også Eivind Roald å gå hardt ut mot Norwegian som han mener i motsetning til
SAS, ikke tilbyr kundene et frekvent og tydelig direkte produkt....
Innledningen til nye ruter starter med høye forventninger og samtaler rundt de viktigste destinasjonene for de reisende og næringslivet i Norge. Flere destinasjoner blir gjengitt direkte, med konkret henvisning til handel og etterspørsel.
Når vi nå om få timer får presentert de nye rutene, vil
SAS etter sigende lansere en halv kombinasjon rute fra
OSL. En rute som går til et område som allerede er fullstendig betjent fra Norge og Skandinavia forøvrig. En destinasjon hvor etterspørsel er fullstendig dominert av turistmarkedet og med minimal interesse for norsk næringsliv.
Ved å «ta etter» Norwegian, inntar de en preventiv linje helt utenfor hva de selv har fremmet til det norske publikum. De skal konkurrere med et selskap som har betydeligere lavere omkostninger og høyere frekvens fra Skandinavia. De går inn på en rute som i følge rapporter er fullstendig yield torpedert. En destinasjon som vil sluke EB uttak og som gir minimale samarbeidsmuligheter gjennom STAR videre. Samtidig planleges ytteligere kapasitet fra Europa til denne destinasjonen neste år, noe som vil gjøre det umulig for
SAS å fylle maskinene uten å fokusere på pris.
Jeg ønsker et
SAS som ekspanderer i tråd med de forventningene de selv har skapt og på ruter hvor næringslivsgrunlaget og norske handelsinteresser er i fokus!
Når de nå mot sine egne uttalelser, lanserer en halv langrute uten interesse for norsk næringsliv og med særdeles dårlige utsikter for langsiktig levedyktighet, mener jeg det er på sin rette plass å poengtere hvilket hån dette er mot publikumet de selv har presentert planer for!
De som kjenner prosessen vet at det i dette caset har vært svært mye interne interesser og politikk! Dessverre tyder det igjen på at det kan ha påvirket gode intensjoner!