View Single Post
Old 12-08-2015, 13:28   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Charterhelvete Dudva

Onsdag: Enda en hotellfrokost og gjensyn med nærområdet
Siden jeg ikke skulle på noen utflukt idag turte jeg prøve meg på "salt roll". De viste seg å bestå av noe som minnet om rullekake som var fylt med diverse avskjær av pålegg som antagelig ikke lengere passet for display. Så både skinke, pølse, osteskive og agurk. Det hele var så dekt av hvit smøreost, rullet sammen og så dekt av smøreost utvendig. Det var en merkelig smakskombinasjon og jeg hadde mine forbehold om kvaliteten. Når i tillegg utseende ikke stemte var det ikke mulig å få mye i seg.

Det var to dispensere for saft i frokostrestauranten. Går ikke ann å kalle det juice. Den ene var tom for alle typer konsentrat og den andre hadde konsentrat, men ikke vann. Etter lokale standarder så fungerte altså alt.

Frokostrestauranten ligger en etasje under resepsjonen, men i bygget ved siden av. Nevnte jeg at folk var flinke til å planlegge og finne gode løsninger i dette landet?

Ville ta denne frokosten på terassen. Det er jo fin utsikt over hotellstranden og mot gammelbyen der. Kunne da se hvor mange av solsengene på rullestensstranden som var ødelagte, men likevel satt ut. Her gjør man visst bare det man får beskjed om uten å tenke. Også badekaien skulle hatt reparasjon for flere år siden. Mange trinn manglet. Bordene ute på terassen vaglet enda mer inn de innendørs og man røyket ved alle bordene rundt meg. Over høyttalerne dundret "Voyage, voyage" igjen. Dette var altså toppen av luksus i Budva.
https://www.youtube.com/watch?v=6PDmZnG8KsM

Det var lurt å ta en tur til gamlebyen like ved mens folk slåss om solsenger på rullestensstrendene. Da var det faktisk mulig å bestemme hvor man selv ville gå og man måtte ikke bare følge strømmen. Gamlebyen er jo fin, men gjenbygd og ikke med orginal sten så Unesco har ikke lyst til å ha den på noen liste. I kirken ved tårnet midt i byen var det ikke lov å fotografere og det kunne jeg jo forstå. Altertavlen viste det som måtte være en godt ruset Jesus med "Hawaii" i bakgrunnen. Enten må det være en spøk eller så har de brukt samme maler som gjorde portrettene som den norske kongefamilien helst ikke viser frem.

Det går en smal prommenade under klippene nordover fra hotellstranden. Russiske damer elsker visst å stille opp forran kamera og jo trangere en sti blir jo oftere skal det tas bilder av dem. Like ved starten av prommenaden er det en statue på en sten av ei dame som tar yogaposisjonen "king dancer" (Står på en fot og former en O med den andre foten bak ryggen). De russiske damene klarer ikke motstå å forsøke seg på å gjøre det samme ved siden av statuen. Det er en stilling som krever både mykhet og god balanse. Man kan bare stille seg opp ved statuen og vente på at ei russisk dame skal falle på trynet ned fra steinen, det er nødt til å skje før eller senere.

Videre langs stien kommer man til stranden "Mogren 1" hvor solsengene står enda trangere enn på hotellstranden.og hvor den sebiske discoen er enda mer agressiv. Videre over en enda mer kronglete sti over halveis ødelagte broer kommer man til "Mogren 2", men det er fugleberg også der.

Da har jeg kommet meg gjennom det jeg egentlig hadde tenkt å se fra Budva. Får se om jeg på to dager klarer åpne boken jeg har med meg.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 12-08-2015 at 13:32.
robertaas is offline   Reply With Quote