Re: Charterhelvete Dudva
Tirsdag: Montenegros skatter
Da er turen kommet til å prøve charterselskapets utflukt. De har riktignok bare bestilt turen hos noen andre og det er ingen skandinavisk guide med slik de reklamerte med. Det er derimot heller ingen russere eller serbere og alt foregår på engelsk. Det er god plass i den nye bussen og luftavkjøling fungerer. Ingen røyker i bussen og det blir ikke spilt gyselig musikk. Dette ble en riktig behagelig tur for 42 euro.
Først går turen til Kotor som jeg besøkte på søndag, men denne gangen blir det guiding i byen. Overraskende nok tok guiden nøyaktig samme rute gjennom byen som jeg fant på egen hånd. Jeg har vel utviklet en evne til raskt å lese en by. Vi gikk innom det maritime museet som jeg ikke hadde besøkt tidligere. Noe overraskende jeg så der inne var en kopi av en terrakottakriger fra Xi'an. Den har lite maritimt for seg, men de måtte finne et sted å plassere en gave Montenegro akkurat hadde fått fra et kinesisk firma. Firmaet hadde fått en stor kontrakt for utbygging av veinettet over hele landet. Kanskje noe å tenke på for Norge?
Etter museet skulle de til et par kirker jeg allerede hadde sett så da hadde jeg endelig tid til å komme meg oppover festnignsverket over byen. Hadde 20 minutter å meg før jeg måtte snu og kommer meg ned til bussen. De 1350 trinnene helt til toppen skal ta ca. 1 time, men jeg klarte i alle fall komme meg over den første kirken oppi fjellveggen. Oppover var det med jevne mellomrom selgere av vannflasker og prisen økte jo høyere man kom. Og dette er et land hvor vann er dyrere enn øl.
Vi kjørte så en trollsti-lignende vei opp på fjellet over Kotor. Det var utrolig utsikt der så det var greit at jeg ikke kom meg helt opp i festnignsverket. Der oppefra kunne man samtidig se 3 bukter ut mot sjøen. Noen kaller det fjorder, mens andre sier det ikke er geologisk korrekt og kaller det bukt. Spektakulært var det uansett å se ovenfra.
Vi kom så opp på et fjellplatå hvor de brukte være isolert et par måneder hver vinter. Der oppe lå landets eldste resturant som ikke var så imponerende med årstall 1881 i forhold til mye man finner i andre land. Her ble vi først tatt med til skinketørkeloft hvor det ble servert noe hjemmedestilerte greier som visstnok skulle ha 70% alkohol. Jeg avsto selvsagt. Så ble vi tatt med ned i restauranten hvor vi kunne velge drikke til den enkle lunchen. Noe nytt de hadde var alkoholfri honningvin. Den måtte jeg prøve og den var overraskende grei. Lunchen var en sandwich med lokal skinke og ost. Charterselskapet var veldig påpasselig med å skrive og fortelle at dette var en liten og kald lunch. De hadde antagelig fått klager. Syntes den var helt grei. Det var ganske små og enkle forhold oppe mellom fjellene og jeg ble fortalt at de fleste klarte seg ved at noen i familien som jobbet på kysten sendte penger.
Neste stopp var hos en birøkter hvor de hadde alle mulige varer de pushet smaksprøver av. Mannen skulle absolutt ha meg til å smake på noe honninggreier han mente var uten alkohol. Uten alkohol betydde vel at hommingspriten hadde under 50% alkohol. Burde antagelig bare ha spyttet det ut med det samme slik at jeg ikke hadde blitt dårlig resten av turen.
Så gikk turen til den gamle hovedstaden Cetinje. Hvor vi tittet på et slott hvor kongen bodde, men som ikke var et slott likevel. Det var det første stedet hvor vi ikke fikk ta bilder. Så dundret det skikkelig over oss og det kom en regnskur og den har fortsatt utover kvelden så det ble ikke noe badestrand da jeg kom tilbake til hotellet.
På turen tilbake så vi skikkelig skogsbarnn, eller muligens lyngbrann. Og vi hadde fin utsikt over de budviske riviera da vi kom ned fra fjellet. Guiden kunne fortelle at man kunne komme seg inn på Sveti Stefan om man fant riktig person og betalte 20 euro. Er usikker på om jeg skal ta en tur til dit. Har uansett fartet rundt i 5 dager nå som er mer enn hva jeg bruker. Jeg burde holde meg til lokalområdet og lege mine gnagsår. Og så har jeg fortsatt ikke besøkt fortet i gamlebyen like ved hotellet og jeg har heller ikke tatt kyststien under klippene nordover. Ser det er skikkelig folkevandring dit om morgenen og tilbake om kvelden.
Og mobilen har jeg enda ikke fått lastet mere ned til siden igår. Wlan på rommet klarer den fortsatt ikke få noe ut av.
Last edited by robertaas; 11-08-2015 at 22:16.
|