View Single Post
Old 11-08-2015, 02:23   #12
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Charterhelvete Dudva

Mandag: Bar
Mandag reiser jeg rundt kollektivt. Først bussen til Sveti Stefan for å se om jeg likevel kommer inn der. Det blir etterhvert veldig trangt i bussen som de sier skal gå hvert tiende minutt. Går av ovenfor Sveti Stefan, men venter på at sjåføren er ferdig med å sloss med passasjeren han kaster av der. Fikk ikke med meg hva som var problemet, men de var veldig sinte begge to.

Joda, Sveti Stefan er pen også i virkeligheten, men klarte ikke komme inn på øya. Godt trente flerspråklige vakter stoppet folk på en ikke konfronterende måte. Var overrasket over at de ikke hadde noen prangende neonskilt over øya. Etter at andre strender har økt prisen til 20-25 euro kunne ikke hotellstranden lengere ligge på bare 50 euro. Nå koster det 75 euro å ligge der. Går trappen opp til hovedveien og neste buss går heldigvis helt til Bar. Håper i alle fall bussen kommer seg så langt. Det er jo godt brukt materiell dette og støtdemperne slår stadig i bunn. Langs veien er det små skrin der hvor folk har dødd. Da vi kommer over en topp setter sjåføren habilt på motorbremsen for det går vel bratt nedover for den standen bussen er i. Skiltet "Kufin" gir straks en språkinteressert noen uheldige assosiasjoner. Rett etter kommer "Most Kufin" som vel ikke var noe bedre.

Selve byen Bar er ikke mye å skrive hjem om, men man tar der bussen opp til gamlebyen Stari Bar. Det blir ganske varmt mens fotturen går bratt oppover glattslepet brosten med souvenir-salg og restauranter. Varmen gjør at det er ganske folketomt under mitt besøk. Gamlebyen var ikke helt ryddet opp i, men likevel spennende å se. En viadukt hadde de til og med relativt intakt. De hadde en plakat hvor de beklaget ruin-rotet, men sa det ville bli en bedre opplevelse når man kommer tilbake senere. For offentlige toaletter kan man gi score av 5:
-lys fungerer
-vann renner
-fungerende dør
-papir
-toalett-ring
Slår minst 3 til i Montenegro er det bare å slå til, man kan ikke regne med å finne noe bedre senere. Fant en treer oppi i ruinene, men også er toer. Hygiene? Nei, her snakker vi ikke luksus og det er vanskelig å kvantisere.

Fra ruintoppen prøvde jeg å finne "verdens eldste oliventre" til fots. Det var et godt stykke å gå og det blir stadig varmere. Dårlig skiltet var det også og jeg måtte lære meg å spøtte etter "Stara maslina". Har egentlig sett mange oliventrær som ser mye mer spesielle ut så jeg skjønner at man ikke sender så mange turister til dette stedet. Så er det å traske tilbake og finne en buss ned igjen til Bar. Ned kostet bussen 1/6 av turen oppover. Godt mulig noen hadde funnet seg en ekstra inntekstkilde. Bussen tilbake til Budva blir også godt stappet og den røykende sjåføren hadde virkelig sansen for trekkspillbasert folkemusikk. Disse folkene har virkelig sansen for tortur.

Busstasjonen i Budva er omringet av en dyrehage. Det var ganske fullt og kaotisk der inne så kontrasten til de siviliserte og rolige dyrene var påfallende.

I morgen skal jeg for balansens skyld ta en sightseeing med "skandinavisk guide" booket gjennom charterselskapet. Jeg må jo teste om det er noen forskjell. Da jeg spurte om det det faktisk ble en skandianvisk gude var det overraskende svaret "kanskje". Det klarte skrive feil dato på voucheren, håper det ikke får konsekvenser.

Mere problemer
Vel fremme på hotelelt merket jeg at mobilen antagelig ikke hadde tålt varmen. Den var satt tilbake til fabrikkinnstillinger. For å sette den opp igjen trenger jeg aksess til nettet og det er for tregt og ustabilt på rommet. Ved resepsjonen fungerer det, men det tar jo en time å laste ned en enkelt app. Alt skal jo reinstalleres på mobilen og Sony prøver å få lastet ned deres shitware først.

Om det ikke er nok wlan er det nok strøm på rommet. Det er ikke bare ett, men to sikringsskap på en vegg inne på kommet. Kan ikke skjønne at alle 23 sikringene skal være bare for dette rommet. Og sikringsskapet piper og uler litt av og til. Det seprate dusjrommet er likevel i halvmørke. Er usikker om det er slik med overlegg.

TV har flere kanaler med varierende grad av lyd- og billedstøy. Det spesielle er den store forskjellen i lydvolum. For noen kanaler hører man knappt noe med volumnet på 100, men andre dundrer skikkelig på 5. Man får seg raskt en overrskelse om man zapper her.

Det er ikke bare mobilen som har litt problemer. Jeg er ikke vant med å virre rundt slik hele dagen i mer enn 2-3 dager. Så etter etter 4 dager er det gnagsår både her og der. Det er lite kompatibelt med den kronglete utformingen av hotellet. Må først ned til etasje 0 og så opp igjen utvendig til det som tilsvarer syvende etasje for å komme til resturanten hvor inclusive-gjenstene får servert nesten det samme hver dag. Å komme seg opp dit er litt av en labyrint. Underveis er det 3 rulletrapper som typisk står eller går motsatt vei, enten man skal opp eller ned. Sittende oppe i resturanten kan jeg se ned på senga mi så jeg fant ut at det var lurt å bruke gardin.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 11-08-2015 at 07:24.
robertaas is offline   Reply With Quote