Om man baserer seg på Trafikstyrelsen.dk sine tall, så ser det ikke ut til at
CPH taper på USA trafikken. Sammenligner man januar-mai tallene for 2015 opp mot 2014, så er det helt på det rene at det er minimal forskjell i tallene. Norwegian har operert noen flere avganger i år i motsetning til i 2014, hvilket har økt snitt kapasiteten pr avgang med ca 4 seter for USA trafikken. Kapasiteten
SAS og DU til sammen holder seg på 82% solgte seter av tilgjengelig total kapasitet (begge selskaper). Det er identisk med samme periode i fjor. Nå skal det sies at sommerprogrammet viser liten effekt for april-mai, men året til nå gir en indikasjon på at hverken
SAS eller DU ser ut til å tape trafikk på
CPH.
Det er også minimal korreksjon i transfer trafikken til USA med 39% i år mot 37% i fjor.
Ser man i hva
SAS selv rapporterer, så går Sverige igjen og igjen i rapporter med henvisning til solid vekst og fremgang.
SAS holder selvfølgelig klokelig kjeft om effekten av innføringen av bonus på innland i Norge, men i følge kilder i Avinor er den for Norge sin del også betydelig.
Det blir spennende å se tallene for
CPH, men jeg er redd for at jaget etter passasjervekst er i ferd med å spise
SAS på mange kanter der nede, da spesielt på Interkontinental trafikk østover og europatrafikken som angripes fra alle kanter. Jeg tror ikke det er helt uten grunn at
SAS i våres har offentlig utrykket bekymring over nettopp dette.
Tilført kapasitet fra Norge og Sverige vil sluse mer trafikk utenom
CPH.
SAS må kjempe i sekundære markeder for å kompensere for dette. Tyskland, Polen og Baltikum ser ut til å bli mer og mer viktig, noe som viser at
SAS ikke klarer å ta del i trafikkveksten i sitt kjernemarked.
En ting er sikkert, det kommer til å bli meget spennende i tiden fremover med nye IC ruter med
SAS, Ryanair på Kastrup, Emirates og Qatar som teppebomber hele Skandinavia med billige billetter og et ekspansjonskåt DU/DY.
De tradisjonelle trafikkstrømmene ut og inn av Skandinavia er definitivt over for godt!