Jeg tror denne strategien er fornuftig om Danmark skal klare å hente inn den planlagte økningen i Kinesiske gjestedøgn. Utfordringen er først og fremst om Danmark som isolert reisemål til nå ikke har klart å selge seg inn i konkurranse med andre destinasjoner i Europa og Skandinavia.
Ser man på dagens kinesisk turisme til Danmark, så er den i særklasse lavest i Skandinavia. Det på tross av det beste flytilbudet, den største kapasiteten og meget gode politiske forbindelser. Ironisk nok har Norge, uten direkte flyruter og i stor politisk konflikt med Kina, flere Kinesiske gjestedøgn enn Danmark (170.000 mot 150.000 i 2014). Så til nå har jo ikke direkterutene til Beijing og Shanghai med
SAS stimulert det kinesiske markedet i nevneverdig grad til Danmark.
Om Hainan lykkes gjennom Charter gjenstår å se. Det blir et helt nytt konsept hvor Danmark må selge seg inn som destinasjon på en måte som de ikke har klart tidligere. Da helst litt beedre planlagt og koordinert enn Air China sitt forsøk.