Flight #5 av 13:
22. september 2013
Male (MLE) - Colombo (CMB)
Turkish Airlines (TK730): 1205-1405
A340-300, TC-JII
Sete 15A (vindu), Economy Class
Jeg var litt overrasket at de ikke byttet crew på
MLE. De så litt ustlitte ute, selv med et smil. Vi fikk mer mat på det kortet hopp til
CMB:
Jeg hadde ikke klart å få med meg reg. til flyet, da det var mørkt i
IST og i
MLE var vi kun på flyet. Vi fikk fjernparkering og da fikk jeg endelig med flyet, samt kjent på enda mer sommervarme. Jeg printer sjeldent ut papirer, men i dette tilfellet hadde jeg transit visa til Sri Lanka printet. Jeg var først til køen, men ble henvist til å skrive et boardingkort i tillgg. Ingen av oss på TK hadde fått det med oss, og det ble litt småkaotisk.
Som en del av lange routingens må man av og til akseptere noen risiko. Min største risiko var at bagasjen min ikke skulle komme frem til
CMB. Som dere ser av bildet sto jeg ved bagasjeanlegget ca. 1430.
Jeg skulle videre med SQ 0130 og hvis bagasjen min ikke kom med ville jeg nok fått en god del problemer tenkte jeg. Pulsen var høy og etter litt venting kom heldigvis bagasjen. Jeg husker jeg tenkte "da er ferien reddet" - på en måte! Lettelse! Som regel har jeg 1-2 døgn buffer for uforutsette ting som dette, men ettersom TK ikke flyr daglig til
CMB måtte jeg ta sjansen.
Det var rart å gå ut av arrivals…
… for så å si nei til alle som sto utenfor og ville gi meg skyss. Jeg bare "no, no" med et smil og gikk over til departures. To sjåfører sprang faktisk bort til meg og spurte hva jeg holdt på med… De spurte hvor jeg skulle, og jeg svarte ærlig: "Singapore". De bare lo, noe jeg også gjorde. I arrivals var det ingen matsevering før man hadde sjekket inn, noe jeg ikke var klar over. Dermed ble det en god del timer uten særlig mat (drikke var greit).
På dette tidspunktet var jeg også temmlig sliten og klar for en dusj. Basert på observasjoner la jeg merke til at EK var/er store på
CMB, samt at høytid trafikk på flyplassen er som i
DXB, på natten. Første inntrykket av flyplassen var at det var som Sør-Amerika - veldig mange jobber som ikke trengs, men som eksisterer for å ha folk i jobb.
For å få tiden til å gå leste jeg DN fra fredag/MD-turen og så 4-5 episoder av Breaking Bad. Det er ingen bagasjelagring på flyplassen, det var i alle fall ikke. I tillegg hadde jeg lest om køer til/fra byen og med 10-timer mellom flights ble det beste alternativet å kun sitte på flyplassen.
Visum prosessen var relativ enkelt, ala USA sitt system og det koster ingenting hvis du er i landet i < 48 timer. Jeg skal definitivt tilbake til Sri Lanka en vakker dag
Flight #6 av 13:
23. september 2013
Colombo (CMB) - Singapore (SIN)
Singapore Airlines (SQ469): 0130-0750
A330-300, 9V-STL
Sete 14K (vindu), BUSINESS(!) Class
Som jeg nevnte innledningvis ble jeg på et tidspunkt lei. Det tidspunktet var ca. nå, rett før innsjekk åpnet. Skulle jeg flydd mer Y nå hadde jeg kanskje gått på veggen :P Nå begynte den delen av flyturen jeg gledet meg mest, nemlig SQ-segmentene
CMB-
SIN-
EWR, begge i C. For første gang C også betalt fra egen lomme. Jeg angrer ikke!
Endelig klart for innsjekk (og mat)!
Greit med plass...
…også i loungen
Maaaaaat!
Det var spicy som bare juling, kyllingen. Jeg var sulten og spiste opp uansett, drakk mye for å unngå at jeg ble overhetet av all spice'n