Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=76564)

LN-GTA 19-11-2010 14:12

Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
DAT har lagt ut sine to SAAB 340 til salgs og disse skal erstattes med ATR-42 på blant annet OSL-RRS.
Det er gode nyheter da SAAB'en, spesielt i helgene, ofte er fullbooket på denne ruten :up:

KjetilK 20-11-2010 00:26

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
det er jo bra for RRS, men hva betyr det for VDB, som gjerne flys av samme flyet, men det sies med langt færre pax?

Someone 20-11-2010 08:57

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Det blir i hvertfall en overkill på VDB! Så istedet for de 2 daglige passasjerene å ha en Saab 340 for seg selv vil de nå ha en ATR-42. Snittbelegget på den ruten vil vel bli 5% eller noe slikt?

LN-GTA 20-11-2010 14:52

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Rutetidene blir som før, så ATR'en skal også innom VDB. Snittbelegget blir jo selvfølgelig lavere i forhold til antall seter, men vil tro det ville blitt dyrt å ha en SAAB 340 bare for VDB. Det er kostnadseffektivisering som er stikkordet.

jb1 20-11-2010 17:49

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Har de alt skaffet seg erstattere?

laurenz 23-11-2010 20:56

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Så vidt meg bekjent ikke nei, men dette er veldig, veldig ferskt. Begge SAAB skal selges eller eventuelt leases bort.

FlightDeck 23-11-2010 21:02

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
DOT har fått nytt interiør i et av sine ATR 42-300-fly.

Quote:

DOT LT´s renoverede ATR42-300 fly fremstår med en ny kabineindretning som 'et af verdens flotteste ATR-fly', mener DAT-direktør Lars Høeg.
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=39654

stesun 08-01-2011 16:58

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Nea Radio melder at begge Saab-340 maskinene er lagt ut for salg. Det er en 46-seters ATR-42 (muligens LY-ARI) som skal settes inn på ruta OSL-RRS. ATR-42-maskinen blir sannsynligvis ikke satt inn før Saab-en som brukes i dag blir solgt, og ny hangarport på RRS er nødvendig for at flyet skal komme inn i hangaren.

http://www.nearadio.no/v/a/stoerre-roerosfly-2116/

Vede 08-01-2011 17:13

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Blir det ATR på BLL/EBJ-SVG ruten også da?

stesun 08-01-2011 17:17

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Quote:

Originally Posted by Vede (Post 593905)
Blir det ATR på BLL/EBJ-SVG ruten også da?

Er det DAT som trafikerer BLL/EBJ-SVG? Det er DOT LT som fly på RRS for tiden.
www.flydot.no

laurenz 08-01-2011 19:26

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Ruta mellom Danmark og Stavanger markedsføres som en DAT-rute men oppereres under DOTs AOC. På flyplassen er rutenummeret da også vist som R6xx.

ATR skal også gå inn på denne ruten.

På Fagernes blir det skikkelig overkill med en ATR men den ruten flyes i kombinasjon med RRS så det spiller liten rolle.

stesun 09-01-2011 16:30

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Hvilket fly har operert Danmark-Stavanger-ruta til nå?
Mener du at Fagernes skal være "mellomlanding" på RRS-OSL, som det har vært på sommerruten til DOT LT Saab 340?

Vede 09-01-2011 16:35

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Det er SAAB 340 fra DOT som har fløyet ruten på vegne av DAT.

laurenz 09-01-2011 23:14

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
EBJ-BLL-SVG blir fløyet av DOTs LY-RUS
Og rutene til RRS og VDB av LY-RUN

Det jeg mener med at VDB flyes i kombinasjon med VDB er at flyets routing er RRS-OSL-VDB-OSL-RRS. Noe mellomlanding slik som har blitt prøvd en sommeren 2009 fristet ikke til gjentagelse.

DY_ENZV 09-01-2011 23:36

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Vet at ATR 42 er litt større en SAAB 340, men hvordan er drivstoff forbruket når man sammenligner disse to?

jewer 10-01-2011 10:05

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
ATR ca 100 kg mere per time end SAAB 340. ATR42 ca 600 kg per time.

stesun 10-01-2011 12:55

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Quote:

Originally Posted by laurenz (Post 594189)
EBJ-BLL-SVG blir fløyet av DOTs LY-RUS
Og rutene til RRS og VDB av LY-RUN

Det jeg mener med at VDB flyes i kombinasjon med VDB er at flyets routing er RRS-OSL-VDB-OSL-RRS. Noe mellomlanding slik som har blitt prøvd en sommeren 2009 fristet ikke til gjentagelse.

Ja slik det er i dag ja. Jeg tror det kan være LY-ARI som tar over for Saab på RRS, siden det skal være et 46-seters fly. Hvis ikke de tar i bruk en DAT-maskin.

stesun 24-07-2011 23:27

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Har vært i kontakt med dat.dk, og de hevder via e-post at det for øyeblikket ikke eksisterer planer om å bytte ut Saab 340 med ATR-42.

laurenz 25-07-2011 00:32

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Quote:

Originally Posted by stesun (Post 657117)
Har vært i kontakt med dat.dk, og de hevder via e-post at det for øyeblikket ikke eksisterer planer om å bytte ut Saab 340 med ATR-42.

Hehe, vet ikke hvem du har sendt til men det er klart at ikke alle i DAT vet nøyaktig hva flåteplanene er. DAT driver med veldig mye forskjellig så ikke alle har oversikt over alt.

stesun 26-07-2011 17:32

Re: Over og ut med SAAB 340 DAT/DOT
 
Var i kontakt med en salgsassistent i DAT, men fikk etterpå en melding av en annen salgsassistent som kunne bekrefte at det er planer om å bytte ut Saaben.


All times are GMT +2. The time now is 07:21.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.